#NACpraat Radio PODCAST #662 S13-E48: Hoefkens Blijft – Het Plan – Evalueren – Diba stopt – G-Talenten – Leon A – NAC Vrouwen – Oefencampagne
In deze aflevering van NACpraat Radio blikken Leon, Marcel en Joeri terug op het, voor velen verrassende, nieuws dat Carl Hoefkens aanblijft als de hoofdtrainer van NAC. Om het vertrouwen van een groot deel van de aanhang terug te winnen is er veel meer nodig dan een paar bekende mooie kreten op de website. De club dient concreet aan te tonen hoe de zaken ten opzichte van afgelopen seizoen echt anders aangepakt gaan worden. Anders wordt er aan het seizoen begonnen met een negatief krediet. Bij NAC deelt iedereen aan de schuld van de degradatie. Hoe ziet de evaluatie er uit? Wie zijn er al tegen het licht gehouden? Worden de falende controle mechanismen daar ook in meegenomen? Anouar Diba heeft per direct al zijn taken bij de club neergelegd. De reden is complex. De manier waarop hij dat wereldkundig maakte, is wellicht niet al te tactvol om het probleem effectief aan te kunnen pakken. Ondertussen gaat Leon Aerssens met pensioen na 28 jaar NAC-dienst. En kom zondag allemaal kijken naar de G-Teams in het Rat Verlegh Stadion.
Kies je favoriete Podcast player:




35 comments on “#NACpraat Radio PODCAST #662 S13-E48: Hoefkens Blijft – Het Plan – Evalueren – Diba stopt – G-Talenten – Leon A – NAC Vrouwen – Oefencampagne”
Wordt het nog wat aankomend seizoen?
Clubslopers! Volendam doet wel gewoon wat hoort na een degradatie. Overnieuw beginnen met een nieuwe trainer, frisse start zonder al die negatieve ballast van afgelopen seizoen. En nac? Dit besluit komt over maandje of 5 terug als een boemerang. Mag hopen dat ze dan alle 3 met pek en veren Breda worden uitgejaagd.
martijn
Helaas zitten wij opgescheept met aan peer lokale kruideniers die niet de middelen hebben om in te grijpen op fin. gebied en niet op zakelijk gebied.
Bredaaaa
En ja hoor. NAC wil de 34 jarige Paul Gladon. Ayew 2.0. Er gaat niks veranderen met onze remco, peter en carl. Ik zal maar beschaafd blijven.
harry b.d.
Don, Don, Don,
Het “escaleert helemaal uit de hand”. Inmiddels hebben honderden, zo niet duizenden, NAC supporters hun intense afkeer laten blijken van het afgrijselijk slechte besluit om de seizoensevaluatie maar te laten voor wat die is en door te gaan op DIW: De Ingeslagen Weg.
Het mislukte seizoen 25/26 was allemaal de schuld van Pierre, Babos en de KNVB. Het is hen overkomen. De miljoenenklap moeten de supportertjes maar compenseren door veruit allerhoogste entreeprijzen te betalen van de hele KKD. De selectie wordt opnieuw minder volgend seizoen.
Wie lekte de e-mail van Joao Madeira aan Peter Maas aan de pers? Was het Peter zelf of iemand anders vanuit NAC die toegang had tot Peter’s e-mail box? Waarom is dit niet uitgezocht? Wat heeft het met veel tamtam aangekondigde onderzoek eigenlijk opgeleverd? Niks? Het lekken bij ons NAC gaat maar door. Het is echt walgelijk om te zien hoe bepaalde lieden zich verschuilen in de kerstboom en hun verantwoordelijkheid totaal niet pakken. Binnenkort ook nog het nieuws dat zij met vakantie zijn.
Op de achtergrond zijn de V’s teneergeslagen, teleurgesteld en uitgeblust. Alleen Grote V lijkt nog energie te hebben. Hij is boos. Heel boos. Maar hij kan dat voornamelijk op zichzelf zijn want de degradatie is mede te danken aan de onmogelijkheid om als eigenaren in te grijpen zodra het een bende is geworden. Het zou bd niet verbazen als Grote V binnenkort ook openlijk in de lokale krant of een podcast zijn ongenoegen zal uiten. Remcoo en Co hebben er een puinhoop van gemaakt die zijns gelijke nog moet tegenkomen. Hij is na Oltmans en Mommers de slechtste AD ooit. Zij gingen huns weegs, maar denkt Remcoo daadwerkelijk dat hij zomaar kan blijven zitten met zijn gecoöpteerde vriend Peter Maas? Een lachertje is het geworden.
“Een dappere keus, maar ik had hem niet gemaakt” zegt Van Es. Nou is het ten eerste een hele laffe keus en ten tweede is deze keus door anderen gemaakt, in dit geval door de Belg zelf. Hij is de baas binnen NAC. Hij liet de hele club 10 dagen wachten. Geen geld voor ontslag en de stiekem gehoopte transfer naar een andere club ging niet door omdat NAC een transfersom zou verlangen voor het doorlopende contract van de spijkerbroekentrainer. Ook dat nog.
De Don is NAC moe en Van Es is ten langen leste “boos op NAC”.
Leon A gaat bij NAC met pensioen. De heren schilderen geen feestelijke nalatenschap van zijn 28-jarige (kuch) carrière bij ons NAC. Hij heeft wel alles en iedereen intern overleefd, behalve uiteindelijk zijn eigen pensioenleeftijd, want die gaat in. Bd heeft een aantal hele treurige verhalen over de beste man gehoord van diverse kanten en ook zelf een keer bij AZ-uit een slechte ervaring gehad, zodat het beeld niet positief is. En daar drukt bd zich dan nog voorzichtig mee uit. Hij was slordig, vooringenomen, had heel erg last van tunnelvisie en was vaak ook (mentaal) lui. Wat dat betreft paste hij prima in de NAC organisatie die ook onder Remcoo weer een paar stappen terug heeft gezet, zo dat nog mogelijk is.
De Don wil een evaluatie zien van de kant van NAC. Die gaat niet komen. Want die stelde intern overigens heel weinig voor. Zij hebben met Hoefkens alleen een beetje het seizoen geëvalueerd, maar niet elkaar. Van Koevering vindt dat Remcoo goed bezig is en Remcoo vindt Peter Maas een toffe peer die heel erg onterecht kritiek heeft gekregen. Allemaal valse aantijgingen! Het is allemaal de schuld van het vuile internet, de blessures en andere zaken buiten hun invloedssfeer. Zo staan zij er in.
Nul draagvlak voor Remcoo en Peter bij de achterban. Ook sponsoren hebben zich links en rechts al gemeld. Daar zijn er ook een paar heel erg boos. Want die herinneren zich wel de geile verkooppraatjes van de afgelopen paar “geslaagde avonden” waar helemaal niets van terecht is gekomen. Sterker nog, er lijkt gewoon keihard gelogen te zijn op enkele punten. Hoe lang gaat dit nog goed? Op die andere site wordt door bepaalde lieden nog wanhopig gepoogd een rooskleurig beeld te schetsen en is de eerste ban-eis voor een kritische NAC supporter al op hoge brultoon gepost, maar het lijkt allemaal uit te blussen en te verdampen. De mensen geloven het niet meer. Men is keihard in de steek gelaten door NAC=Breda en hun trawanten. Goede intenties die stierven op het veld van goede bedoelingen. Het is afdruipen geblazen.
Er komt geen kampioenschap van de KKD in mei 2027. Dat gaat niet gebeuren. Daarvoor is er te veel mis binnen de organisatie en de selectie. Het is om van te vomeren, en volgens Van Es “maken de mensen zich grote zorgen, vooral nu Hoefkens is verlengd”.
De taal van de tribune na een catastrofaal seizoen en een nog slechtere voortzetting. Pierre moest weg, van lieden die zijn schoenveters nog niet eens mogen strikken. En in plaats van nu groot te tonen waartoe de overblijvers in staat zijn blijft het ijzingwekkend stil. Niets. Geen plan, geen motivatie, geen drive, helemaal niets. Weerzinwekkend man. Het Petje – zonder petje – heeft het over “symboolpolitiek”. Nou dat symbool is dan wel de strakke middelvinger van de directie aan het adres van de eigen achterban.
Iemand binnen NAC heeft bepaald dat we zogenaamd af moeten van het zijn van een trainerskerkhof. Dat dat het allerbelangrijkste is dat nu zou moeten tellen. Ziek man! Zijn we dan liever een dodenacker, een necropolis, een begraafplaats of een knekelveld van supportersdromen dat het ooit nog goed komt met ons NAC? Dat het ooit nog wat wordt?
Het is verschrikkelijk mensen. Beyond jammer.
Cabo S. Antoni, 175m alt, zicht tot Formentera en Ibiza, het wordt 31 graden vandaag.
Bredaaaa
Het juichen om Gladon is al begonnen. De jaarlijkse cyclus op volle toeren.
harry b.d.
Het ware nieuws is niet de wilde speculaas over spelers die toch niet gaan komen of die weinig bij zullen dragen, maar om de volgende mislukte transfer. Brym wordt door de markt nu ingeschat op niveautje 3.Liga. Hij is dus alvast geen speler waar NAC een transfersom voor heeft betaald en die voor EUR 750K vertrekt. Dat gaat niet gebeuren. Deze speler is vet mislukt (was vooraf al min of meer zo in te schatten) en gaat geen relevante bedragen opbrengen. P. Maas brengt spelers weg met geld mee, nooit met miljoenen voor NAC. Dat kan hij niet. Daarnaast is deze degradatie funest voor de mogelijke transferinkomsten. Gelukkig heeft hij wel zijn knvb-certificaatje dealmaker binnen. Hage is overigens ook nog niet weg gestuurd met al die rare spelers die zijn gekomen. Peter’s French Connection (PFC) is inmiddels wel opgezegd, of gaat deze ellende ook gewoon door?
@....
Dat de AD , TD en hoofdtrainer dit seizoen zouden blijven zitten is natuurlijk geen verassing als je enigszins weet hoe de hazen binnen NAC=Breda lopen. Een goed bod aan Hoefkens van een Belgische club had Hoefkens kunnen doen besluiten te vertrekken bij ons NAC. Hoefkens mocht beslissen van NAC. Maar Hoefkens blijft. PvH is vertrokken , dat is een voordeel, want PvH is op een geheel verkeerde manier geïntegreerd in de organisatie van NAC=Breda. Pierre kon en mocht doen wat hij wilde, ir. Valk zag dat het uit de hand zou lopen en vertrok om zelf niet beschadigd te raken.
Goed, we dienen ermee te dealen dat het qua bezetting in de directie verder blijft zoals het was en is. Nu is het in voetbal mogelijk dat een sportieve opleving de club enigszins in betere papieren kan brengen. En dat een wankelbeleid, naijlend op het sportieve succesje ( een promotie), zich wat gaat verbeteren.
Een promotie komend seizoen lukt heel misschien :
– Hoefkens is enorm getriggerd op een succes en hij heeft veel draagvlak bij de spelers.
– We spelen een divisie lager en dit biedt meer kansen op goals en overwinningen.
– Soumano kan voetballen, wordt hij en blijft hij fit dan is hij m.i. een garantie voor 15 goals en wat assists.
– Misschien enkele goede aankopen, ik persoonlijk ben gecharmeerd van Mats Seuntjens. De TD is dat ook. Mats denkt en speelt altijd aanvallend, maar hij is tevens een speler waar altijd discussie over zal zijn. Voor de keuken divisie is hij een absolute uitblinker naar mijn supporters mening.
Kortom ons sprankje hoop , natuurlijk had er ingegrepen moeten worden, is gebaseerd op een sportief succesje en de hoop dat daarmee enig herstel van het beleid van NAC=Breda ontstaat.
Ik zou nog een stukje schrijven omtrent de enorme desinformatie die u omtrent CFG mocht ontvangen. Ondanks dat een samenwerking er met NAC waarschijnlijk nooit meer komt, wil is die desinformatie voor 1 keer toelichten. Dit onder het motto “bezint eer ge begint” want NAC=Breda is natuurlijk ( zeker voorlopig) compleet mislukt met als resultante de degradatie en het enorme wanbeleid afgelopen seizoen. Wat rest is een sprankje hoop. “Desinformatie over CFG” schrijf ik in de loop van de avond. Heb nu andere verplichtingen. Fijne dag iedereen.
Johannes
En toch is het weer druk met de verkoop van seizoenkaarten. 99% van de supporters zal het beleid een worst wezen, ze blijven zonder allerlei bagger te spuien seizoenkaarthouder. Als je het zo oneens bent met het beleid van de club haak dan af en ga naar Tilburg of welke andere club dan ook.
harry b.d.
Johannes – die “sadomasochisten blijven toch wel komen” was de uitspraak die Cees Meeuwis intern deed. Zo staan zij er in. Een heel cynische kijk op de eigen achterban waar zij zo op schijten en die zij zo verafschuwen. Waar zou NAC staan als het wel goed bestuurd werd, als de kansen die er volop waren en zijn wel gegrepen werden, als er wel zakelijk en professioneel met de ingelegde inkomsten was omgegaan? Die vragen moet je je stellen. Niet dat domme gewijs naar mensen die grote zorgen hebben of ons NAC over 3 jaar nog wel bestaat met deze mensen aan het roer.
Die 99% is overigens een leugen, een niet bijster intelligente bijdrage om het eigen gelijk te framen. Ga zelf maar naar Tilburg.
Maarten Breukers
Paul Gladon. Mijn hemel. Vugterhage is een kweekvijver. Kweekvijver die haar scouting niet op orde heeft. We hebben Reulen en Versluis. Soumano ook nog. Wees eens creatief man.
MickJl
Hou A.U.B. op met de AD en TD heb ik het nog niet over
de trainer.
En weer iemand erbij in de spits ?
dat is dan weer opgelost wordt weer rouleren, de
favoriete hobby van heer Hoefkens.
Nogmaals STAP OP GEDRIEËN.
VOOR HET HELEMAAL NAAR FILISTIJNEN IS.
Tony van Heemschut
Ik stel voor dat we ook nog 2 keepers halen want de 4e keeper is geblesseerd.
Brat
harry b.d. 10:30
Hansje, Hansje, Hansje….
Ik leg het nog één keer uit (eigenlijk zonder accent aigu, maar dan vrees ik dat de boodschap verloren gaat).
Een oorzakelijk verband bij een degradatie omschrijf je met ‘te wijten aan’. Niet met ‘te danken aan’, zoals jij hardnekkig blijft doen.
Deze buitengewoon complexe betekenisnuance wordt doorgaans behandeld rond mavo 2.
jvt
Afschuwelijk dat alle wanpresteerders blijven zitten en eht vooral aan het gemis van Soumano lag.
Jvt neemt aan dat deze 3 van Breda toch wel minimaal 30% salaris inleveren naar KKD normen.
Al was het alleen al om een flink gebaar naar de achterban te maken en dat voor het inleverbedrag daarvoor een betere speler kan worden gehaald. Maar dan moet je wel een goede scouting hebben.
We zijn afhankelijk van spelermakelaars die hun bocht duur komen slijten.
Tyrone
Wat is er mis met Gladon? Weliswaar al 34 jaar, maar nog prima op niveau en kent de competitie. Met Soumano, Reulen en daarbij Gladon heb je je spitspositie naar KKD maatstaven prima in orde. Soumano als pure spits (gaat er 25+ maken mits hij een seizoen lang fit blijft), Reulen als aanstormend talent dat op de deur klopt en Gladon als ideale pinchitter/targetman mocht de wedstrijd daar om vragen.
Vervolgens zijn goede buitenspelers cruciaal, want daarmee wordt het verschil gemaakt in de KKD. Die posities waren afgelopen seizoen zwaar onderbezet bij ons.
harry b.d.
Jvt – bd onthulde al eerder op deze site dat de heren geen cent inleveren.
Bredaaaa
Er is veel mis met gladon. Het heeft alles te maken met maas, overstier en hoefkens. En de armoedzaaier vrolijk. Waar is het pot met geld om echte aanwinsten te halen? Die ook transferwaarde hebben. We hadden een hele lijst met vroegere top spelers vorig seizoen en die hebben hopeloos gefaald. . Paul gladon is een laag niveau spelertje als je hem gaat vergelijken met ayew, odoi, holtby.
Tyrone
Bredaaaa, daarom is het ook totaal onzinnig om Gladon te vergelijken met Holtby, Odoi en Ayew. Naast de leeftijd van voetbalbejaarde hebben die niets gemeen. Bij die 3 kan je je inderdaad niet aan de indruk onttrekken dat ze hoofdzakelijk vanwege hun naam en vroegere staat van dienst gehaald zijn. Dat is bij Gladon natuurlijk totaal niet het geval. Zoals ik aanhaalde in mijn vorige post, dit type spits kan juist complementair zijn aan wat we al rond hebben lopen op die positie.
Tony van Heemschut
@Tyrone
Gladon is 34, die wordt niet meer beter en heeft ook geen marktwaarde meer. Met Soumano en Reulen heb je al 2 spitsen. Kan en wil Gladon nog iedere week 90 minuten vlammen? NAC moet investeren in hardwerkende spelers met karakter tussen de 22 en 28 jaar, en zo marktwaarde genereren, en tegelijkertijd een vechtmachine neerzetten. In de KKD win je niet met het mooiste voetbal. Wel met 90 minuten de mouwen opstropen en voor iedere bal knokken.
Natuurlijk kan je er een oudere speler tussen zetten (type Ralf Seuntjens) maar dan moet je wel verdomd zeker zijn dat deze nog mee kan.
deraas
Het hele circus begint gewoon weer van meet af aan. Weer pensionado’s zonder restwaarde. Blessure gevoelig. Niet te doen dit. Kan er nou werkelijk niemand ingrijpen en op basis van wanprestreren en deze meuk aanpakken? Dit kan toch echt niet!!!!!! Het is een soort slechte tijden met elke aflevering drama.
Maak er een format van en laat het wekelijks uitzenden op videoland. Dan verdient de club nog wat. Want van transferinkomsten gaat het niet komen.
Beter de Laat dan nooit
Gladon als KKD spits kan maar heeft niets te maken met duurzaam promoveren.
Met een Freddie Druijf kun je en promoveren en je daarna mogelijk handhaven. Iedereen zal tevreden zijn als we komend jaar überhaupt promoveren maar het is niet wat nodig is om langer in de eredivisie te blijven.
deraas
BLN
Glandon kan helemaal niet!!! Glandon is een alpen col. Geen spits voor Nac.
Soumano top fit krijgen is een goede spits met restwaarde, zoals Reulen en consorten!
AUB wegwezen met die veel te duur betaalde oude lullen zonder enige restwaarde.
Investeren in de jeugd.
NACNuancer
Zou toch wat zijn als het nu allemaal gaat lopen nu Pierre weg is…..
Zou die dan toch veel meer negatieve invloed hebben gehad?
Bredaaaa
Clint Leemans gaat NAC verlaten. Prima besluit. Hij was totaal geen sterkhouder.
ELITEPAUPER
Zo zo. Remko en Pjotr doen een poppenkastje samen… en iedereen mag een vraag inleveren… phoe eeh… wauw… dankjewel heren dat dit zomaar mag. Een vraag inleveren. Wij zijn 2 zulke goede bestuurders niet waard…
ELITEPAUPER
Sorry voor m’n sarcasme, maar de spreekstalmeester en forumavond zelf zitten me nog totaal niet lekker en dan dit. Popie Jopie schijtlollig op de foto na degradatie en die degradatie afdoen met een misselijk vragen rondje waarvan ze zelf de vragen uit kunnen kiezen en er totaal geen spontaan antwoord op komt. Dit is een poppenkast ipv podcast….
Tony van Heemschut
Leemans kon het op het middenveld totaal niet meer belopen. Als centrale verdediger vond ik hem wel oke. Gaf meer rust achterin dan Hillen. Maar ik zie liever iemand anders komen. Er zijn frisse koppen nodig. En dit is voor Leemans ook beter, denk ik.
Johannes
Bd, ik was al supporter toen jij nog in de luiers liep. Heb zelf niets tegen Tilburg, gun ze de promotie. En over inteligent gesproken volgens mij ben jij dat niet anders zou je een betere keuze maken van de scheldwoorden die je gebruikt. Niveau onbenul.
Maarten Breukers
Gladon, Druijff. Nou nou. Wat orgineel.
Tony van Heemschut
@Maarten Breukers
Doe eens gek en gooi er zelf eens wat namen in.
ennaojseejer
Het is gewoon te triest voor woorden. Met slapjanussen Oversier en Maas en eigenwijze Kabouter Plop aan het roer vaart NAC komend seizoen onherroepelijk op de klippen van herhaling.
Ik stel voor dat de RvC zich nu al vast achter de oren gaat krabben hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren …..
@....
De CFG maakt vanaf hun bestaan verlies en geen winst. Ze hebben ook geen winstoogmerk. Hun doelstellingen zijn talentvolle jeugd scouten en ontwikkelen en opleiden , commerciële groei helpen te maximaliseren en via meerdere lokale clubs mondiaal de naamsbekendheid van CFG vergroten. Ze willen niet aan een club waarin ze investeren(!) geld verdienen. Zodoende hoeven clubs het geïnvesteerde geld nimmer terug te betalen en er worden ook geen schulden opgebouwd om terug te betalen of meer van dergelijke onzin die wordt rondgestrooid.
De CFG investeert voor een club dus niet zozeer in voetballers maar vooral in de infrastructuur (ook personeel). Door die zware investeringen en lonen leiden clubs verliezen. De CFG lost deze verliezen op door middel van kapitaalsverhogingen en formele(!) kapitaalsverminderingen.
Hoe werkt dat bovenstaande ongeveer :
1. om de club gezond te houden , als de club verlies maakt, stort CFG vers geld. Ofwel de club geeft nieuwe aandelen uit , CFG koopt deze aandelen en geld vloeit in de kas om verliezen te compenseren.
2. De formele kapitaalsvermindering is voor het wissen van verliezen. De club vermindert haar maatschappelijk kapitaal , hierdoor wordt de nominale waarde van de aandelen verminderd. Zodoende worden de opgebouwde verliezen in een keer weggeveegd uit de boekhouding (balans).
Door deze twee acties afwisselend in te zetten voldoen clubs binnen de CFG group altijd aan de solvabiliteitseisen van de bond (licentiecommissies) van het betreffende land en de UEFA. Het is boekhoudkundig een vrij geniale manier van werken.
Kort gesteld alle geldstromen zitten verdisconteerd in de totale geldstroom van de CFG. In de clubs wordt stevig geinvesteerd en ze hoeven niets terug te betalen. De CFG zelf maakt verlies maar heeft ook geen winstoogmerk , zie boven, hun doelen zijn anders.
Na een tijd dient een club zelfstandig verder te gaan als ze daar aan toe zijn. Maar CFG laat in principe een club ‘achter’ die weer gezond is, eigen vermogen heeft, een pracht trainingscomplex, allerlei faciliteiten etc. Wel dienen clubs te werken met gekwalificeerde (directie en management) mensen, die de mouwen opstropen en niet opzien tegen werkweken van 70-80 UREN om te slagen.
Natuurlijk hoef je niet voor de CFG te kiezen, maar NAC heeft wel een investering van tussen de 70 en 100 miljoen gespreid over 3 a 4 jaren laten liggen die we niet hadden hoeven terug te betalen.
Wat met NAC=Breda is binnen gehaald ? ; daarvan hebben we de resultante afgelopen seizoen gezien.
Laten we hopen dat NAC=Breda volgend seizoen kan zorgen voor een sportief wondertje. Dat leidt misschien tot verbetering. Verder ; gedane zaken nemen geen keer.
PS. Bij de eigenaren van de CFG zit een Amerikaanse groep die investeren in evenementen etc. Wellicht had men met hulp van deze investeerders project ” nieuw stadion” kunnen starten.
Tony van Heemschut
@Tip
Je hoeft niet heel erg creatief te zijn om scenario’s te bedenken waarbij deze constructie gierend fout gaat, en de satellietclubs in de problemen komen.
Feit is dat er sprake is van forse aaneensluitende operationele verliezen die gecompenseerd moeten worden door het consortium. Die compensatie door de CFG komt hoe dan ook in de boeken. De clubs kunnen niet zelfstandig verder zonder consortium, ze liggen aan het infuus. En de boekhoudkundige truukjes die hiervoor beschikbaar zijn worden aangepakt. Zaken waar aan gewerkt wordt:
– Clubs mogen over een periode van drie jaar niet meer verlies draaien dan een vastgesteld bedrag.
– Eigenaren kunnen niet onbeperkt investeren zonder dat er structurele inkomsten tegenover staan.
– Sancties worden steeds zwaarder, in België zijn ze niet flauw met het intrekken van licenties.
Er komen steeds meer regels voor financial fair play, de bonden zijn niet blind en zien wat er gebeurt. Die hebben geen zin in 3 a 4 van deze clubs in hun competities, waardoor traditioneel geleide clubs op termijn buitenspel gezet worden door het grote geld. CFG is er een, Red Bull, je hebt Redbird, Blueco, de Pozzo-familie. V-Sports is een voorbeeld waarbij het al enorm fout aan het gaan is. Lyon teruggezet naar League 2 met een “schuld” van 175 miljoen. Molenbeek staat op omvallen met een “schuld” van 14 miljoen.
Jij noemt het investeringen, maar een rechter ziet dat toch echt anders als iemand zijn geld opeist of een faillisement aanvraagt. Dan is het toch echt een “schuld”.
Het gaat goed voor zo lang het duurt. Maar deze constructies duren niet voor altijd. En de CFG is geen non-profit organisatie. Op enig moment komt er een afrekening. En dan gaan we zien of de CFG het allemaal uit liefde voor het sympathieke Lommel SK heeft gedaan. Ik snap het heel goed hoor, die club was al 6x omgevallen zonder de City Group. Maar in sportief en financieel opzicht zijn dit geen eerlijke en daarom houdbare constructies. Iedereen verwacht de komende jaren verdere aanscherpingen van de bonden. En dan gaan we zien of Lommel en Co dit overleven.
harry b.d.
Ivo – NAC is ook volgehangen met schulden voor die verbouwing en het veld door leninggevers die liever anoniem willen blijven. Geeft vertrouwen, hè.
Tony van Heemschut
@harry
Volgens mij draait NAC geen 20 miljoen verlies per jaar en is de schuldenlast geen 44 miljoen, en bedragen de spelerssalarislasten ook geen 150% van de totale omzet van de club. Je hebt zeepbelletjes en hele grote zeepbellen.