Maandagmiddag in de mailbox: een uitgebreide reactie van wethouder Alfred Arbouw over gemeentegate. In zijn brief beantwoordt Arbouw de vragen die de Clubraad stelde naar aanleiding van dit artikel. De vragen hadden betrekking op de huurovereenkomst met NAC .
Arbouw stelt dat de gemeente helemaal niet aan NAC verdient, maar dat het slechts een ‘kostendekkende’ huur ontvangt. Hij gaat hierbij nadrukkelijk niet in op de grondtransacties (daarover later meer, er zijn wat nieuwe ontwikkelingen, maar om dat uit te werken is nog meer tijd nodig). Tussen de regels door is wel duidelijk te lezen dat NAC in het verleden oliedomme overeenkomsten heeft gesloten met de gemeente, bijvoorbeeld over de aanvullende lasten en onderhoud, hetgeen Arbouw maar wat graag meermaals wil benadrukken. Dus alles wat de gemeente overhoudt is gewoon heel slecht onderhandeld door de destijds in charge zijnde individuen. Wat naar onze mening echter niets afdoet van de stelling dat de gemeente maar wat blij is met NAC.
De variabele lasten (OZB, rioolrecht, verzekering, VVE en waterschapslasten) dient NAC dus zelf te betalen, los van de kostendekkende huur. Want zo is het in de overeenkomst vastgelegd, aldus de wethouder. Eigenlijk natuurlijk gemeentelijke sigaren uit eigen doos, maar dat terzijde.
De vragen van de Clubraad gingen met name over de huurovereenkomst en de antwoorden zijn verhelderend. Nu is het zo dat je als gemeente twee methodes kunt hanteren om de huursom te berekenen: de marktconforme en de kostendekkende systematiek. NAC heeft zowel bij het aangaan van de eerste huurovereenkomst (in 2003 toen het met de rug tegen de muur stond), als bij de herziening van de overeenkomst (in 2009) verzuimd om aanspraak te maken op de marktconforme berekeningsmethode.
In Tilburg hebben ze een jaar of twee geleden de huurprijs nog eens nader onder de loep genomen . Want ook onze oosterburen betaalden een veel te hoge huurprijs. Het bureau Hypercube heeft in opdracht van die gemeente een benchmark uitgevoerd naar de marktconformiteit van de stadionhuur. Op basis van dit onderzoek, dat zich richtte op de bandbreedte van de marktconforme huur, kwam een nieuwe huurprijs van 805.000 euro naar voren, inclusief variabele eigenaarslasten als OZBe en verzekeringen. Ook in Tilburg kwam in eerste instantie het groot onderhoud van het stadion voor rekening van de huurder. Aangezien dit in strijd is met BW 7 artikel 206, waarin wordt bepaald dat groot onderhoud altijd voor rekening van de verhuurder dient te komen, heeft de gemeente Tilburg besloten om bovenop de huursom het normbedrag voor groot onderhoud te rekenen, een normbedrag van 100.000 euro, wat de totale huursom inclusief variabele eigenaarslasten en inclusief onderhoud bracht op 905.000 euro.
Een leuke berekening, maar deze kan voor NAC direct de prullenbak in. De gemeente Breda heeft immers bedongen dat de huursom moet worden berekend op basis van de kostendekkende systematiek, waarmee alle argumenten om een marktconforme huurberekening toe te passen verworpen kunnen worden. Zo laat Arbouw ons fijntjes weten in zijn brief.
De huurprijs op basis van de kostendekkende systematiek is te berekenen aan de hand van drie variabelen: de afschrijvingstermijn, de boekwaarde en de rentevoet. Toen de gemeente het stadion in 2003 kocht, besloot het een 30-jarige huurovereenkomst aan te gaan met NAC. De huursom wordt bepaald op basis van de jaarlijkse afschrijving en de rente over de investering.
Op basis van deze methode betaalt NAC momenteel een huursom van 1.248.114 euro per jaar. (dus exclusief de variabele lasten). De huurverhoging en uiteindelijke huur is berekend over een periode tot 2025, de huurovereenkomst heeft een resterende looptijd van 22 jaar. De rente wordt berekend op basis van de 10 jaars kapitaalmarktrente met een opslag van een half procent, voor 2011-2012 bedraagt het rentepercentage 4,5% .
In 2004 publiceerde de gemeente de afschrijvingsverordening. In deze verordening is o.a. opgenomen dat op gebouwen een afschrijvingstermijn van 40 jaar wordt gehanteerd. Het is dan ook vreemd dat er voor de huurberekening van het NAC-stadion van een 30-jarige looptijd uit wordt gegaan en er dus wordt afgeweken van de opgestelde afschrijvingsverordening. Een langere afschrijvingstermijn betekent lagere jaarlijkse afschrijvingskosten, dus een potentieel lagere huursom.
De investeringen in 2009 en 2010 worden beschouwd als verbouwing, en worden teruggerekend tot 2025, ofwel 16 en 15 jaar. Neemt de gemeente echter het pleitbaar standpunt in dat het levensduurverlengende investeringen zijn dan mag conform de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten) de componentenbenadering worden toegepast, waarbij mag worden uitgegaan van een afschrijftermijn van 40 jaar, ingaande op het moment van investeren.
Een eenvoudige rekensom op basis van de beschikbare variabelen leert ons dat de huidige kostendekkende huursom van 1.248.114 euro bij aanpassing van de looptijd naar 40 jaar de nieuwe eveneens kostendekkende huursom zou verlagen tot 1.045.000 euro per jaar. Een lastenvermindering van ruim 2 ton op jaarbasis, terwijl de huursom nog immer kostendekkend is!
Kortom:
– De gemeente heeft destijds gekozen voor de kostendekkende systematiek en NAC is daarmee akkoord gegaan;
– De gemeente hanteert een huursom die de rente en afschrijving moet dekken;
– De gemeente baseert de huursom op een huurperiode van 30 jaar, de huurverhoging door de verbouwing wordt berekend tot 2025;
– De gemeente heeft op basis van het BBV het stadion gewaardeerd op historische kostprijs;
– Het afschrijvingsconvenant schrijft voor dat gemeentelijke investeringen in gebouwen in 40 jaar worden afgeschreven;
– In afwijking met BW 7 artikel 206 is in de huurovereenkomst opgenomen dat NAC het groot onderhoud van het stadion dient te betalen. Het is onduidelijk waarom hier van de wettelijke bepalingen wordt afgeweken. De gemeente geeft aan dat dit op verzoek van NAC heeft plaatsgevonden, de jaarlijkse kosten voor groot onderhoud (2,5 ton) overschrijden de norm per vierkante meter (in totaal 1 ton) ruimschoots;
– De gemeente heeft zich ter bescherming van NAC aangesloten bij de norm van de commissie Vermeend dat de huisvestingskosten maximaal 10% van de totale begroting mogen bedragen. De voetbalbegroting van NAC (dus zonder horeca) bedraagt 11 miljoen euro, een huur van 1.248.114 vermeerderd met de apart in rekening gebrachte gebruikers- en eigenaarslasten overschrijdt deze norm;
– Wanneer herijking plaatsvindt van de afschrijvingstermijn en eventueel wordt overgestapt naar omslagrente in plaats van kapitaalmarktrente is binnen de gestelde kaders een huurverlaging van ruim 2 ton realiseerbaar.
Dus:
Binnen de door de gemeente gestelde kaders en de door NAC en de gemeente bekrachtigde uitgangspunten is het pleitbaar de huur met twee ton te verlagen en toch kostendekkend te laten zijn. Hiermee voldoet de overeenkomst aan BW 7, aan de voorschriften van het BBV, Europese regelgeving en aan de normen van commissie Vermeend, en wordt NAC in de gelegenheid gesteld een solide financiële basis te ontwikkelen.
Huiswerk dus voor het volgende bestuurlijk overleg.
19 comments on “Nog even over die stadionhuur…”
Zwaor Fajiet
als ik de gemeente was zou ik die twee ton scharen onder faillissementsrisicodekking (77x woordwaarde)…
ECG
Kan de Rat ook aangeven of er in het verleden teveel huur is betaald en dat er reden is om X jaar maal twee ton terug te vorderen?
RudiNACcer
Mooi verhaal dit, mijn complimenten als het klopt. Ik heb daar geen verstand van.
Wel duidelijk wordt dat een aantal supporters nu meer moeite doen om geld te genereren danwel kosten te besparen dan NAC zelf. Wat blijft het akelig stil over deze kwestie vanuit de burelen. Ik denk dat de gemeente de volgende keer maar met De Rat moet onderhandelen.
FC Goed Bezig
Het is allemaal zo simpel: dankzij de gulle giften/garantiestellingen van de gemeente de afgelopen 10jr bestaat NAC nog, laten we wel wezen. Aangezien de gemeente in financieel heel erg zwaar weer zit vechten ook zij voor ieder dubbeltje wat te vorderen is. Geef ze eens ongelijk? Het is `n kwestie van er samen uitkomen want ook de gemeente weet donders goed dat niemand in Breda gebaat is bij een faillissement van NAC. Veel erger is dat de inkomenstenstroom uit de commerciele kant niet opschiet. De jankdeals met Heja en Jumbo zorgen voor betraande ogen, niet de strengere houding van de gemeente. Hou op zeg! Zonder nieuwe investeerders de komende jaren wordt de huidige schuldenlast van 11mln het einde van de voetbalclub NAC. Laat het bestuur en het commerciele apparaat zich daar maar eens mee bezig gaan houden vanaf nu:)
Tuur
5.2 miljoen verdiende Mommers en Co aan de gronddeal met Heja. Dit geld werd echter niet geinvesteerd in bijvoorbeeld 25% eigenaar worden van het stadion (lange termijn) maar gebruikte men om prachtige positieve cijfers te laten zien en direct op te maken.
Tel die eenmalige meevaller van Mommers en Co maar eens op bij de huidige gepresenteerde verliezen en je weet hoeveel zij werkelijk verbrandt hebben. En iedereen bij NAC stond erbij en keek er naar….
FC Goed Bezig
Ik vind het werkelijk ongelooflijk dat er op een begroting van 13 a 14 mln 7,5 mln verlies wordt gedraaid. Iedereen in en rond NAC hebben moedwillig of niet liggen slapen totdat dr Ed het podium besteeg [:] Zo`n gemeente moet zich toch ook helemaal kapot schamen. Eens maar nooit meer hoorde ik Jan Oomen roepen op de grote markt een jaar of wat geleden. Iedereen heeft het laten gebeuren……..en nu zitten we echt diep in de stront met z`n allen!
BRR
@ FC Goed Bezig:
Het is allemaal zo simpel: dankzij de gulle giften/garantiestellingen van de gemeente de afgelopen 10jr bestaat NAC nog, laten we wel wezen.
En voor mij is het hiermee duidelijk. NAC zal echt geen geld terug krijgen van de gemeente. En terecht.
Don Leon
@BRR
Volgens mij snap je het nog niet helemaal. Heb je het eingenlijk wel gelezen?
ctk
@BRR,
Ben je toevallig familie van wethouder Arbouw?
Zo niet, dan snap je er idd niet veel van!
Lijkt me niet meer dan redelijk dat de huur met minimaal 2 ton naar beneden gaat, zeker gezien ALLE kosten van onderhoud voor de kosten van NAC zijn!
CF S. Farense
Ik moet toch even kwijt dat ik het echt heel jammer vind dat ik onder dit soort berichten de bijdragen van Hans D. en de juridische bijdragen van de Portugese Naccer moet missen. Hun discussies met onder meer mieshoop maakten altijd veel duidelijk. Nu hangen zij een beetje verloren op de site van de bsiderats rond.
von F
Een goede onderbouwing en een prima stukje huiswerk van De Rat / XXL. Toch vind ik dat NAC en de supporters weinig te klagen heeft/hebben over de gemeente Breda, sterker nog NAC leeft nu nog bij gratie van de gemeente Breda.
De risico opslag welke de gemeente heeft doorgerekend lijkt me niet meer dan terecht, sterker nog is erg behoudend gezien de reputatie. Iedere andere partij welke het geld in NAC zou steken zou een aanmerkelijk hogere opslag doorrekenen (zie recent met die club van investeerders toen er acute problemen waren).
De gemeente Breda is er niet enkel en alleen om NAC in de lucht te houden, NAC is een commercieel bedrijf met dik verdiende personeelsleden op de loonlijst. Dat er een vergelijking wordt getrokken met een museum of een theater slaat nergens op, dat zijn geen commerciele bedrijven. Nog los van de andere verantwoordelijkheden van de gemeente Breda.
Oplossingen om uit de shit te komen zijn toch onderhand wel op;
– suikeroom vinden met alle gevolgen van dien (gaat zeggenschap/cultuur voor voortbestaan? Cultuur ben je zelf bij, voortbestaan wordt wat lastiger voor het gros van de supporters hier)
– hoofdelijk aansprakelijk stellen van de veroorzakers (oh nee, ze deden het zo goed dat ze ongestoord naar buiten mochten wandelen…)
– failliet en doorstarten (met alle haken en ogen qua licentie)
Maar nogmaals prima stuk van De Rat / XXL laat dat duidelijk zijn, ligt er ook zo`n relaas over de acties/uitlatingen van Theo, Bas en/of Willem?
Mieshoop
@ CF S. Farense: keuzes…
@Von F: Bovenstaand stuk maakt in ieder geval dit onderwerp weer bespreekbaar en wellicht onderhandelbaar. Nu is bestuur en directie aan zet, munitie voldoende lijkt me.
Daarnaast heeft dit stuk, maar zeker ook het vorige, vele NAC-supporters een onderbouwd weerwoord gegeven tegen de populistische kreten dat er veel te veel belastinggeld naar NAC gaat. Integendeel zelfs, want de grootste winst (die op grondtransacties) is hier nog niet nader uitgelicht.
Wat het onderzoek naar de uitspraken van de hoge heren aangaat: ga je gang, ik ben erg benieuwd 😉
von F
@Mieshoop; dat het een weerwoord biedt tegen populistische kreten ben ik het roerend mee eens. Ik ben het er echter niet mee eens dat de gemeente maar wordt `geacht` NAC uit de stront te trekken, terwijl diegene die daarvoor gezorgd hebben zomaar wegwandelen.
Ik vind het een beetje een griekse denkwijze dat de gemeente/staat ongelimiteerde fondsen heeft en dus maar in moet springen.
Dus als tegenwicht van de kreet `NAC kost alleen maar geld` 100% mee eens. Echter als praatstuk of onderbouwing om geld los te peuteren zie ik daar persoonlijk geen heil in, om de doodeenvoudige reden dat de gemeente d`r geld verantwoord moet besteden voor alle 150.000 bewoners.
Antwoord op je wedervraag; was het maar waar, dan had je dat al lang geweten. Alleen ben ik er ondertussen van overtuigd dat, ondanks alle voorbeelden welke ook na die bewuste 1 april zijn opgetreden/opgemerkt, de oud bestuurders toch niets in de weg wordt gelegd. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er iets van n belofte gedaan is bij de wisseling van de wacht.
simmons
mooi stukske huiswerk, had dit de vorige 2 forumavonden al aangekaart maar er viel niet over te praten volgens MR. ED.
zou toch mooi zijn als je van dit huurWURGcontrackt kan afkomen en/of t ten voordelen van ons NAC kan aanpassen.
en TUURLIJK verdient breda geld aan NAC.
BRR
Wijze woorden Von F.
Sluit dit hoofdstuk gewoon af. Verspilde moeite. De gemeente zal nimmer hieraan toegeven.
Het is wel een mooi punt om aan te tonen dat NAC alleen maar geld kost ja.
el riojo
@von F. Helemaal mee eens.
Ik als vastgoedman zijnde heeft NAC liggen slapen. Afspraken zijn afspraken. Simpel. Echter onderhandelen kan altijd. Hiervoor moeten gronden zijn. Deze gronden zijn, indien waar, gevonden. En wat wetgeving betreft gaat deze altijd boven door partijen gemaakte afspraken als deze afspraken tegenstrijdig zijn aan de wetgeving. Knap stukje werk van de Rat onderzoekers.
Echter heeft de gemeente ook last van de financiële crisis. Miljoenen bezuinigen, minimaal 10% van het personeel man eruit, etc. Leg een huurverlaging maar eens uit….
Het afsluiten van de contracten door de toenmalige verantwoordelijken lijkt meer op onbehoorlijk bestuur en is dus strafbaar. Dr. Ed weet dit ook. Echter is dr. Ed slim. Procedures als gevolg van onbehoorlijk bestuur heeft een negatieve uitwerking op de beeldvorming van NAC. Nog meer negatieve ellende in het nieuws. Gevolg geen sponsoren en/of investeerders meer….. etc, etc.
Eerst de boel op poten zetten, duidelijke en transparante structuur op zetten is het devies om investeerders, sponsoren e.d. te enthousiasmeren om in NAC te springen. Dan pas zijn top zakenmensen als de vaak genoemde Aad Oudorg wellicht bereid om te helpen. Gun dr. Ed de tijd. Als hij het fout doet komt dat naar buiten, net zo goed als dat hij goed werk levert.
Heja heeft aangetoond met de deals met NAC uit het juiste hout te zijn gesneden voor z`n eigen bedrijf. Niet voor NAC. Ik heb nog nooit een projectontwikkelaar geloofd op z`n woord dat deze niet zou verdienen aan een ontwikkeling. Dit is wel door hem als zodanig gezegd. Ik zeg…. binnen halen die Hoppen. Als hij zo handelt als dat hij voor z`n eigen (inmiddels voor 65%) Heja doet is het een geschikte man…
Moeilijk om een pasklare oplossing te vinden. Mij lijkt duidelijke en transparante structuur een flinke stap in de goede richting….
Hoog Hart Lied Bier!
Was getuige dat `Simmons` inderdaad op twee forumavonden deze belachelijke huur-wurg-contract ter spake bracht …… , waarbij het antwoord in de eerste forumavond van Busselaars was dat ie het ook een rare constructie vond dat je zelf voor onderhoud moet zorgen terwijl de gemeente elk jaar veel geld opstrijkt zonder er zelf maar één euro voor hoeft te betalen….. Bij de tweede forumavond zei die dat het verweer van de gemeente was dat men alle schijn wilde wegnemen dat men vanuit de gemeente de club financieel steunt ……. , wat een lulkoek.
@CF S. Farense , dus moeten we ons laten chanteren door Portugese Naccer omdat ie dreigde weg te gaan omdat ie de ban van H.b.D. Ongedaan wilde zien ?
Immer de slechtste keuze ….. , je laten chanteren , hoe jammer het ook is om P.N. Niet meer hier te zien.
BOMMETJE
@vonF
Onzin natuurlijk dat NAC een commercieel bedrijf is.
Net zo min als het theater of een museum.
Of je je laat registreren als BV of stichting is in deze niet relevant, daar zijn gewoon financiële/organisatorische redenen voor.
NAC is een voetbalclub net als Jeka of Boeimeer, wil geen winst maken alleen presteren op het veld.
Dat de spelerssalarissen hoog zijn is ook al niet relevant. Mag Youp van het Hek of Theo Maasen dan ook niet meer in Chasse komen?
Vind wel dat Jan Hoppen samen met Mommers de zaak belazerd heeft.
Wat mij betreft komt die man nooit meer in het stadion.
BRR
Pardon:
NAC is een voetbalclub net als Jeka of Boeimeer, wil geen winst maken alleen presteren op het veld.
Hoe is het?
Het zou wat zijn als Boeimeer ook een EV van -11 miljoen zou hebben.