VAR-momenten nekken NAC
Een off day van het arbitrale tiental, een slordig uitverdedigend NAC en een tegenstander met koplopersgeluk. Dat alle bij elkaar draagt bij aan een nederlaag in de kleine klassieker.
Toegegeven, de gastheren met grootheidswaanzin hebben het voetballend beter voor elkaar dan traditieclub NAC. De flappen van Boekhoorn zorgen voor een ervaren selectie met slimme en goede spelers.
NAC zette daar veel te weinig tegenover vanmiddag. En als het dan ook niet meezit met vroege gele kaarten, een discutabele pingel tegen en een nog discutabeler afgekeurde goal van junior dan witte t wel. Met nul punten terug de werkweek in. nec-NAC drie-nul.




151 comments on “VAR-momenten nekken NAC”
TZ
En dat je zelf niet scoort natuurlijk.
Bredaaaa
Frustrerende wedstrijd. Imo geen penalty. 100% goal afgekeurd. Een regen van gele kaarten van schijthuis.
Maar ja, nec had meer kansen. Zij speelden super agressief. Aantal NAC spelers waren ook niet best.
LeurseRat
Een ruk wedstrijd…
Jezus is hier
De titel is niet correct.
NAC doet een Vitesse…het ligt vooral aan anderen buiten de club.
Amoha
Man man man
Dit was niet goed
We zijn aanvallend zo onmachtig zonder Brym en Sounano.
En SvH ,hij doet zijn best , maar het is niet goed.
ABE1976
100% penalty die wordt afgedwongen door NEC omdat ze druk zetten en niet inzakken zoals NAC. Pech voor vH bij die goal maar NEC was in alles beter en verder. Niet meer niet minder.
Tony van Heemschut
Terechte nederlaag, wel weer ingeleid met een dubieuze beslissing, net als tegen Feyenoord. Daarna werd het nooit meer een wedstrijd.
Rest de vraag: waarom heeft Breda geen Boekhoorn?
Kamp zuur veel plezier deze week. de beurt is aan jullie.
Nacorakel
Je komt technisch, tactisch en NOAD tekort tegen een ontketend nek. Die zijn gewoon twee seizoenen verder. Vandaag een onzekere keeper en een tandeloze voorhoede, dan dwing je ook niet veel af.
Geen pingel, wel een goal? Beide minimaal discutabel. Een onberekenbare Nijhuis die fluit als een schijtluis. Dan weet je niet wat je eraan hebt.
Beultje.
Terechte nederlaag.
NAC had niks te vertellen.
Ik had er niet veel meer van verwacht tegen een club met 25 miljoen budget..
Ik hoop toch dat Hoefkens een andere keeper opstelt volgende week.
Een nieuwe rechts achter..
En zeker een nieuwe spits.
We gaan het zien volgende week.
Theoden King
De analyse van de Ratdaxie deel ik, maar de kop leidt af. Het was vooral ons eigen NAC dat zeer zwak voor de dag kwam. Alleen Hillen en Sydney deden het goed.
Ruben
Zolang Hoefkens tegen dit soort hoogdruk zettende tegenstanders van achteruit blijft laten opbouwen, gaan we er elke keer kansloos af. Dit is al de zoveelste keer.
Jezus is hier
Ontekend NEC?
12 goals in 3 wedstrijden.
4 goals gemiddeld per wedstrijd.
Waaruit blijkt dat ze ontketend zijn?
Meneer de uil
Cijfers liegen niet. Volgens de statistieken zou junior scoren, helaas afgekeurd.
Komt allemaal goed meiden.
Tony van Heemschut
@Ruben heeft het ook gezien. Hoefkens wil dat de bal van de keeper naar de linksback naar de centrale verdediger naar de rechtback naar de mid-mid naar de rechtshalf naar de mid-mid naar linkshalf naar de 10 en via de linksbuiten naar de spits gaat. Bij pass nummer 2 gaat het al mis. Want druk er op en bal kwijt. Heel naïef om te denken dat je in een hoger tempo kan spelen dan de tegenstander kan opjagen.
We moeten veel directer gaan voetballen. Dit doet me denken aan het voetbal van die Molenaar destijds. Niet om aan te gluren en verschrikkelijk ineffectief. We zijn Ajax niet.
Peter Maas is een baas
Frustrerende dag vanuit het uitvak. Ik vond het veel te makkelijk voor een pingel maar het begint weer bij de voetbalkwaliteiten van Bielica. Die mag gewoon niet gaan opbouwen. Prima lijnkeeper verder.
Hopelijk gaan Brym en Soumano ons wat meer mogelijkheden bieden voorin. Junior heeft ondertussen 20 wedstrijden officiële gespeeld en 1 goal gemaakt.
Elk andere spits zou volledig afgebrand worden.
PrideoftheSouth
Maar mannen, je mag toch verwachten dat Bielica in staat is om een bal strak over 5 meter bij Hillen in zijn voeten te schuiven? Ik bedoel dat we in die situatie heus geen Pirlo-esque oplossing van hem verwachten; dit had gewoon goed moeten gaan en ik verwijt Hoefkens daarin weinig.
Jezus is hier
NAC speelt elke wedstrijd met 9 veldspelers.
Dan wordt alles lastig van scoren tot aanjagen tot verdedigen.
naxioma
Waar Hoefkens vorig seizoen zich aanpaste aan de tegenstander had hij dat juist bij deze wedstrijd ook moeten doen.
Hoe kun je uit tegen NEC hetzelfde starten als thuis tegen Fortuna? En dan ook nog proberen van achteruit op te bouwen. Gevolg voortijdig en veelvuldig balverlies.
In dit soort wedstrijden ram je de bal naar voren en ga je de duels aan voor de afvallende bal. Het zat NAC niet mee vandaag maar wat NAC in de tweede helft liet zien was echt verschrikkelijk slecht.
Jezus is hier
Beste naxioma,
Wanneer je de bal naar voren ramt moet je iemand hebben die de bal ook vasthoudt in de voorhoede?
Wie kan dat en gaat dat ook echt doen volgens jou?
harry b.d.
Zoveel geld uitgegeven en zo weinig opgeschoten. Een totale baggermiddag. Het lijnkeepertje in de fout, de rest matig en de VAR en Naaihuis de weg kwijt.
Het lek was zogenaamd boven. Och och och wat gingen de N=B-ers op het orgel. Het woord ‘z@kkenwassers’ viel al binnen no time. Een week later bleek daar allemaal niets van over. Dit was een van de slechtste wedstrijden in 2025 onder de Vlaamse hondenuitlater. Dramatisch gewoon.
Tony van Heemschut
@Naxioma
Hillen is gewoon eerder bij de bal, raakt de bal vol, die NEC speler was te laat maar liet zich er overheen vallen. Onterechte pingel, 1-0 en dan moet je het spel gaan proberen te maken in plaats van dat je de tegenstander wat meer kan laten komen. NEC hoefde geen risico’s meer te nemen en had de kwaliteit om de wedstrijd uit te spelen. Dan schiet Sydney toch nog goed binnen, maar die wordt ook afgekeurd, buitenspel Nassoh die de bal niet eens raakte. Dat wordt ook 9 van de 10 keer niet afgestraft.
Je hebt in dit soort potjes wat geluk nodig (of in ieder geval geen pech), maar iedereen zal het eens zijn dat dit een zeer zwakke wedstrijd was. Zeker de 2e helft, na de 2-0 was het klaar. Op niveau geklopt maar de arbitrage was wéér niet in ons voordeel. Iets wat vorig seizoen ook al heel duidelijk merkbaar was. Geen grote blunders ofzo, maar wel alle twijfelgevalletjes tegen.
naxioma
De VAR momenten zaten tegen, maar als die mee hadden gezeten hadden we zeer waarschijnlijk nog steeds verloren. Het verschil in kwaliteit en beleving was te groot.
Tony van Heemschut
@naxioma Eens. En je moet spelers niet laten voetballen op een manier die ze niet kunnen. Laat Bieleca dit soort ballen naar voren rammen en je krijgt geen pingel tegen. Zo simpel kan het ook zijn. NAC moet eenvoudiger gaan voetballen, dan kom je ook minder snel in de problemen. En de bal mag best een keer de tribunes in.
Beultje.
Bij dit soort tegenstanders is ieder punt meegenomen.
Heelaas vandaag 0 punten.
Jammer en door..
ELITEPAUPER
Als je niet ziet dat dit NAC voetballend beter in elkaar zit, als vorig seizoen al, dan heb je een moedwillige dikke betonnen plaat voor je kop. Maar dat zijn we inmiddels al gewend van de huis Waldorf en Statler in 1. Dit NAC zal zich, met moeite, weer handhaven…
Johannes
Komt goed, wij zijn NAC en daar houden we van.
Jezus is hier
Beste Elitepauper,
Voetballend beter.
Kom dan eens met een gedegen analyse per positie aub.
Brecht Uit
Geen moment serieus in de wedstrijd gezeten. 2 overwinningen in 8 maanden.
Juichen!!
Johannes
Stop nu eens met de resultaten behaald in het verleden. Nieuw seizoen.
PrideoftheSouth
Je een week niet vertonen na een goede overwinning, maar weer uit je grot wandelen alsof er niks veranderd is zodra we achter staan.
Brechtje/Oosterhout is de zwakste schakel gebleken in de voorbije week. Die heeft zich laten kennen, en ik onthul hier mijn conclusie: dit individu is helemaal geen NAC-supporter, want dan had je je wel anders gedragen.
@….
Het ‘probleem’ voor NEC was dat ze door over-enthousiasme te gulzig waren en iedere NEC speler wilde een goal maken. De penalty was terecht en door NAC zelf uitgelokt. De goal van Sydney was wel hinderlijk buitenspel maar de scheidsrechter kan ook redeneren ; “ als die speler daar niet ‘hinderlijk’ staat dan vliegt de bal ook binnen.” Dus goal. Maar wat maakt het allemaal uit ? Als NEC bij de voorlaatste bal wat meer overleg toont dan waren er in plaats van 3 goals 5-6-7 binnen gevlogen. NAC had geen schijn van kans ! Ik denk dat we dit seizoen wederom blij moeten zijn met plaats 14-15. Als we erin blijven is het goed.
@….
…. is het goed genoeg.
@….
Wat me opvalt. Ik vind dat het zogenaamde kamp “zuur” zich keurig gedraagt na deze oorvijg van NEC. Met alle respect maar het zijn enkele leden van “De Orde Der Realistische Juichers” die aan het zeiken zijn. Het zal er wel bij horen. Fijne avond allemaal. Volgende week AZ.
Tony van Heemschut
@Tip
Als NAC goed speelt dan mag je enig enthousiasme laten merken.
Als NAC slecht speelt dan enige teleurstelling. We zijn allemaal mensen.
Maar iemand die hier alleen op komt duiken op het moment dat we een tegengoal slikken of het slecht gaat? Maar na een goede pot geen compliment uit zn strot krijgt? Tja. Daar heb ik een mening over.
Maar verder eens, vandaag was niet goed, ik vond het geen pingel, ook in de herhaling niet, en bij Ajax had die goal van Sydney gewoon geteld. Maar waarschijnlijk was dat ook niet genoeg geweest.
Het moet beter. En dat begint met slimmer spelen. Niet de problemen op je afroepen.
PrideoftheSouth
Benieuwd of NEC dit niveau maanden (of een seizoen) lang gaat volhouden. Zo ja, dan doen ze echt mee voor plek 4/5, denk ik. Zo niet; dan hebben we ze op een ongelukkig moment getroffen, maar dat soort geluk/pech trekt zich over een seizoen lang wel recht.
Ook vandaag toch wel gecharmeerd van Nassoh en zijn dribbels, waarmee hij af toe gevaar stichtte. Ik ben het met Elitepauper eens dat NAC (mede dankzij Nassoh) op (te) spaarzame momenten liet zien dat het er voetballend op vooruit is gegaan. Helaas was dat veel te weinig om ergens aanspraak op te maken in Nijmegen.
Brecht Uit
@pride, ik stop er nog steeds meer geld in dan jij. Nul geloof in Maas en steeds minder in Hoefkens.
Martijn
Het was zeer matig. Het slappe spel en dat getik achterin wordt je moedeloos van. Hoefkens kan er wederom geen team van maken, de wissels zijn standaard al gemaakt ongeacht de stand lijkt wel. Heel snel Greiml terug zetten a.u.b. Maas heeft bakken met geld uitgegeven aan matige spelers.
Brecht Uit
#hoefkensout
PrideoftheSouth
@Brecht: dan zul je, gegeven al het geld dat jij er in stopt, wel ontzettend blij geweest zijn met de dik verdiende winst op Fortuna. Helaas hebben we dat alleen nergens mogen lezen, zonnestraaltje als je bent.
Brecht Uit
Na een uur goed weggekomen tegen Fortuna. Blij met de overwinning, de 2e in 8 maanden.
Moeten 9 uit 9 halen, anders gaat het mis. Hopen dat Excelsior deze week weinig haalt
Brecht Uit
We moeten thuis minstens 9 x winnen
Nacorakel
Brecht –
Laten we met het programma beginnen met 7 uit 7. Dan is het oktober en zien we waar we staan.
Brecht Uit
9 uit 9 was mijn berekening
Peter Maas is een baas
Voor het eerst met Brecht eens. 9 uit 9 is een prima kader. Tot die tijd niet janken dus.
Peter Maas is een baas
*uitgangspositie.
Nacorakel
Echt? 7 uit 7 en daarna moet het wel 6 uit 2 worden.
PrideoftheSouth
Ja, in 9 uit 9 kan ik me ook vinden. Zeker met de pretentie dat we verder zijn dan vorig jaar moet dat een realistisch doel zijn.
Peter Maas is een baas
Daarbij is de term van Oosterhout wel weer hilarisch. Zijn ” dan gaat het fout”.
Mag ik deze vriendelijke vriend er even aan herinneren dat we van de aankomende 6 wedstrijden er 0 wonnen vorig jaar. We pakten 2 punten. Dus bij 1 win in de 6 aankomende wedstrijden doe je het feitelijk al beter. Dat komt even niet uit bij kamp zuur.
harry b.d.
Drie uit drie. Zes uit zes. Negen uit negen. Allemaal afleidingspetarden. Ruftende rookbommen uit de NAC=Breda stal. Alles moet bij de oude Kerstboom blijven.
Na de tweede billenknijpzege van 2025 lieten zij hun maskertjes vallen en toonden zij hun ware gezicht. En dat was geen pretty face. Weerzinwekkende stemmingmakerij tegen bezorgde en weldenkende NAC mensen was het gevolg. Dagenlang gingen zij los.
Helaas is er geen bal verbeterd. Niets. Zilch. Dit jaar moet er zogenaamd gevoetbald worden omdat alleen tegenhouden niet voldoende zou zijn. Maar voetballen lukt niet, voor geen meter. En het excuus dat het ‘een ploeg in opbouw’ zou zijn kan ook de poubelle in.
Ze verschuilen zich weer allemaal achter elkaar. Maar bepaalde mensen in de organisatie maken een ontzettend zwakke indruk. Langer doorgaan met deze mensen, daar ga je als club aan kapot, niet aan het omvertrekken van een foodkraampje in Rotterdam.
Ondertussen maken de N=B-trollen zich weer breed met lompe uitspraken als ‘niet janken’ etc. Gadverdamme. Na zo’n waardeloze beurt in Nijmegen die nu juist bevestigt dat er ontzettend veel verkeerde keuzes gemaakt zijn in de samenstelling van deze selectie, te beginnen met de keeper!
Het gaat helemaal niet goed. En dat, brave mensen, is jammer.
Peter Maas is een baas
Het worden 6 angstige weken voor kampzuur. Dat is duidelijk. 1 overwinning en het kaartenhuis van het Alpenzusje stort al in.
En we krijgen weer het ironische” het kan allemaal wel, als iedereen zijn best doet” . No fucking shit sherlock.
harry b.d.
Het blijkt allemaal wel te kunnen als niemand verzaakt. Maar zodra er eentje door de mand valt of de boel verkloot is dit spelletje van Carl H al dood en begraven. Dan volgt er een chaotische fase, vervolgens een wat rustigere fase en uiteindelijk ga je de bietenbrug op. Zo zijn alle nederlagen verlopen, die ontstonden uit persoonlijke fouten. Afgelopen seizoen ook. Uit bij Twente, uit bij Heracles, uit bij Feyenoord (ook dit seizoen) uit bij Ajax. Steeds weer het zelfde gedoe. Hele wedstrijd achter de feiten aanlopen en daar niet van terughebben. Mentaal zwak en qua spelopvatting een dikke onvoldoende.
Er zit geen enkele progressie in. Ondanks het recordbedrag dat Remcoo en Maasje hebben kunnen/mogen uitgeven. En dat is zeer zorgwekkend.
Tony van Heemschut
Maas/NAC heeft bewust gekozen voor een jonge selectie. Hillen achterin, Valerius, Nassoh, Soumano, Talvitie. Allemaal jongens van begin 20. Dat kan goed uitpakken, maar je kan ook een team hebben dat af en toe als een kaartenhuis instort. Een grillig team. Als je die jongens dan ook nog het veld op stuurt met allerlei ingewikkelde opdrachten waarbij ze de bal via allerlei driehoekjes en combinatietjes langs 11 tegenstanders moeten werken, dan wordt het wel heel lastig.
Tegen Fortuna hebben we gezien hoe het kan als het allemaal wel lukt, vandaag zagen we hoe het gaat als het niet loopt. En NAC thuis of uit is traditioneel ook een wereld van verschil. Dat krijgen ze er al 30 jaar of langer niet uit.
Thuis tegen AZ een puntje pakken zou mooi zijn. Twente uit net zo en dan wordt Heracles thuis weer een belangrijke. Daarvan moet je dan eigenlijk weer winnen, om op koers te blijven.
Brecht Uit
Pmib, kijk naar dit kalenderjaar. Haal je niet minstens 9 uit 9 dan heb je in 9 maanden een reeks die voor onrust gaat zorgen en komt de angsthaas trainee onder druk. Er gaat veel meer geld uit dan er binnenkomt, de jaarcijfers komen er aan en Maas zijn investeringen zullen tegen het licht gehouden worden. Minstens 9 uit 9 en een paar goals voor de zoon van God. Het zou bijdragen.
Peter Maas is een baas
Sterker nog. In de aankomende 8 wedstrijden wist NAC vorig jaar totaal 3 punten te pakken . Als je Volendam voor RKC wisselt zelfs 3 punten in 10 wedstrijden.
Ik ga de bingokaart er alvast bij pakken. Oneliners als ” feiten, ze hebben er zo weinig mee” staan al op het punt van klappen. Je ruikt het angstzweet al.
Peter Maas is een baas
Alle nederlagen komen voort uit persoonlijke fouten. Mag dit op een tegeltje?
No fucking shit sherlock. Een tegendoelpunt komt altijd voort uit een persoonlijke fout.
Brecht Uit
En een gebrek aan scoringskansen is het gevolg van spelopvatting en kwaliteit.
PrideoftheSouth
Wel grappig dat Tip even denkt te kunnen vermelden dat “Kamp zuur zich keurig gedraagt”. Vanmiddag rond een uur of 3 wist een bepaalde user (anders echt nóóít spelers uitscheldt, true story) te melden dat we een kutkeeper hebben. Chique hoor.
Debelangrijkstebijzaak
– penalty terecht gegeven
– goal nac onterecht afgekeurd
– veel te veel ook onterechte gele kaarten
– totaal geen NOAD gezien
Met name het laatste punt kan ons dit seizoen wel eens flink de nek omdraaien.
Het heeft niks te maken met wel of geen betere spelers , NEC zat er continue veel korter op en vaak met 2 a 3 spelers.
Op deze manier gaan we het zelfs met Telstar heel kastig krijgen want die speelden dit weekend met zeer veel passie!
nacorakel
Debelangrijkstebijzaak
– penalty kun je geven, of het terecht is? De richting van de bal verraad dat er wel degelijk contact is met die bal. Of er een voet tussen zit is op de beelden niet te zien. Eerst voet van bal, of gewoon bal en voet over voet? Kun jij het zien? De VAR kan dan niet spreken van een duidelijke overtreding en wordt dus de beslissing van de scheidsrechter leidend. Daarbij: het is freaking Basje Nijhuis die never nooit niet fluit voor discutabele “overtredingen”. Enfin, keepertje moet die bal gewoon ver weg peren.
– goal nac onterecht afgekeurd. Eens; zelfs de keeper van nek is bezig met het schelden op zijn verdediging.
– veel te veel ook onterechte gele kaarten. Ook terecht. Mahmutovic zegt twee woorden en krijgt geel. Nijhuis speelt jaren de rol van “scheids die emotie snapt” en nu ineens niet meer. Je weet niet meer waar je aan toe bent.
– NOAD wel gezien, bij de tegenstander helaas. Als je ziet hoe ze daar de duels ingaan.
Zondag de revanche tegen dat misselijke AZ.
nacorakel
Brecht –
Een gebrek aan scoringskansen tegen Feyenooit. Tegen Fortuna waren het er meer dan een dozijn en had er minimaal 4x gescoord moeten worden.
Tegen nek heb je 50-50 balbezit en dwing je misschien niet heel veel af. Er waren toch zeker 5 momenten (inclusief die goal), waar er veel meer in had gezeten in overtal. Sowah stond vaker hoger op het veld dan Talvitie. Daar heb je dan voorin weinig meer aan. En een bal echt lekker vasthouden kan onze spits niet. Dan krijg je ook geen tijd om te gaan voetballen. Die afgekeurde goal verraadde wederom waarin hij wel goed is. Beetje Feyenooit uit vorig seizoen. Ook afgekeurd.
meneer de uil
Ik snap het probleem niet zo eigenlijk. Natuurlijk zeer belabberd gevoetbald, maar had je anders verwacht? Dit is het niveau van NAC en dat kan soms hoger zijn als het allemaal perfect in elkaar valt. Zoals het eerste deel van vorig seizoen. Strijd, onderschatting, geluk enz. zorgde voor de punten.
Tegen dit (volgens de gevallen Messias onterecht opgehemelde club) team had je in goede doen ook niet gewonnen. NEK had er nog wel een paar meer in kunnen schieten. Chery heeft meer kwaliteit in zijn kleine teen dan de hele selectie van NAC. Is dat erg? Nee. Dus even huilie doen en dan weer verder.
Alles draait om goals. Vorig seizoen hadden alleen RKC en Almere een slechter doelsaldo. Het was zelfs zo dat stillem2 evenveel goals had gemaakt dan NAC en maar 1 club minder goals had gemaakt en dat was Almere.
Als we vorig jaar als referentiepunt aanhouden zien we dat er 0,94 goals werden gemaakt per wedstrijd en 1,7 tegen. Nu (ondanks we nog maar 3 potjes hebben gespeeld) zitten we op 0,66 voor (en dat is 30% minder) en 2 tegen (15% meer).
nacorakel
PMIEB –
Precies. Laten we het effe op een rijtje zetten (inclusief de arbitrale momenten):
F-N 1-0; is dat een overtreding? Vrije trap kan Bielica meer mee doen.
F-N 2-0; kluts – Valerius staat 2 meter van Ueda af.
N-F 2-1; Goede hoekschop. Sydney en Leemans staan lucht te dekken. Waarom Sydney naar voren loopt als de hoekschop al genomen is, is een raadsel. Blijft hij staan, kan hij wegkoppen.
N-N 1-0; pass Bielica is tekort. Hillen tegen bal of Hillen tegen voet is niet waar te nemen. Een sliding van Hillen had nog een oplossing kunnen zijn; dan ben je eerder bij de bal. Bielica staat achter de lijn als de penalty wordt genomen. Mag dat?
N-N 2-0; Talvitie wordt kinderlijk eenvoudig voorbij gelopen. Valerius nergens te bekennen. Bielica staat slecht opgesteld. Slecht verdedigd.
N-N 3-0; Kemper uit positie. Lucassen laat Vito voor zich komen. Slecht verdedigd.
ELITEPAUPER
Ik kan hier een heel relaas neerzetten wie te kort komt voor dit niveau en wie niet. Hebben we niks aan. Tegen AZ kun je der het telraam ook weer bij pakken want ook die verlies je kansloos. En dat mag. Gaat er alleen wel om, over de manier waarop. En dan is er op de eerste 20 minuten gisteren veel aan te merken en op de 2e helft gister. Ja er zit vanaf het middenveld meer voetbal in. De verdediging is onthutsend zwak. Ga geen namen noemen, maar de linksback, rechtsback en 1 verdediger waren gister niet van Eredivisie niveau. En mij is geleerd dat daar qua opbouw van je elftal alles begint. Tel daar bij op dat onze keeper met de wedstrijd belabberder speelt en AZ krijgt een heerlijk avondje in Breda.
harry b.d.
‘It’s only one game’ probeerde de bijna 35-jarige voetbalbejaarde nog, maar hij kreeg geen gehoor. Hij was gisteren net als die Champions League jongen van de trainer volledig onzichtbaar. Een nieuwe blunder van het lijnkeepertje luidde de ondergang al vroeg in.
Er moest en zou gejuicht worden, hard en dagenlang. Men ging vol op de trommel en critici werden en passent op een nare manier verketterd. De grafkoppen lieten zich kennen.
Een week later is alles anders. Men blijft weliswaar doen alsof er zojuist na een historisch gevecht krap verloren is van Real Nijmegen, maar dat is vals sentiment, beeldvorming en schaamlaptactiek. Het is ook een dag later nog altijd walgelijk.
Maasje en zijn Remcoo mochten een voor NAC begrippen recordbedrag uitgeven, maar haalden middelmaat. De vraag is zelfs of de Malinees überhaupt nog aan voetballen op niveau toe gaat komen in Breda. Om daar nu alles aan op te hangen plus aan die geblesseerde van Almere is te gek voor woorden.
Inmiddels is de kritiek op de belgische spijkerbroekentrainer weer aan het toenemen. De mensen kijken liever niet verder. Robbie Weilust en Martijn Gymnasium van het hoogste NAC orgaan, de STAK, kent men niet. De Koef en zijn RvC kornuiten bewegen zich ook in zoveel mogelijk anonimiteit en op afstand. Grote V en De Koef weigeren al maanden om in de krant uiteen te zetten wat ze nou eigenlijk met de club van plan zijn en wat die 1500 extra stoeltjes in de regen nou gekost hebben. Geld dat niet in de selectie kon gaan.
Geen enkele vooruitgang ten opzichte van vorig seizoen is een groot risico. Fortuna bleek gewoon een zwakkebroeder, die zich in Breda te laat realiseerde dat er wat te halen viel.
De bank is ook zwaar ruk. Wat er gisteren inkwam bij een achterstand was gewoon om te janken.
Vandaag wordt er nog even kort nagetreurd in de diverse media, maar morgen gaat men dan proberen deze mokerslag te vergeten. We gaan geen miljoenentransfers doen, zoals de leugenaars van dienst hier hadden aangekondigd. Om overbodige spelers kwijt te raken zal zelfs nog een hele toer worden. Geld mee!
Huisalp, zonnig, 21 graden verwacht.
harry b.d.
En de juichers vergeten nog even dat NEC ook nog eens 2 100% kansen miste, die heeft ons NAC niet eens gehad. Feiten, ze hebben er zo weinig mee.
@….
Wat ik tot heden heb gezien. Bij Feye uiteraard terecht verloren. Maar ik meen een houdbare vrije trap. Normale nederlaag. NAC dwong wel te weinig af. Feye maakt veel eerder nog een goal meer. Tegen Fortuna in een heksenketel gewonnen met 1 of 2 goals te weinig. Uitstekende Holtby. Verdiende en mooie driepunter. Tegen een over- enthousiast NEC terecht verloren met 3-0. Er waren een paar discussie punten , penalty en afgekeurde goal, maar met wat meer overleg schiet NEC er nog meer binnen. Terecht een ruime nederlaag. Al de statistiek die we er nu bij halen zegt niet veel want statistiek is nuttig over een langere periode om een trend te ontwaren. Wat er aan de hand is , is dat NAC over een langere periode heel veel heeft verloren. En dat is uiteraard niet goed. De vraag is echter gaat deze trend zich blijven voortzetten ? Het nieuwe seizoen met veel nieuwe spelers is pas 3 wedstrijden oud. Ik denk dat je deze vraag of de trend van veel verliezen zich voortzet nu nog niet kunt beantwoorden. Al was ook de oefenperiode niet best. We dienen echt nog wat wedstrijden af te wachten. Ik hoop er het beste van. Ieder mag er zijn mening over hebben. Meningsverschillen prima , ruzie niet nodig. Voor mij persoonlijk is nu een haalbare doelstelling “niet degraderen ” gezien ook onze concurrenten. Ik ga mijn verwachtingen niet hoger opkloppen.
Grover
Gistermiddag met de combibus naar Nijmegen geweest, heerlijk oldskool “geregeld” lees niks..zonder politiebegeleiding met een chauffeur die de weg niet wist naar het stadion (echt waar)…dus verkeerd gereden maar nog wel op tijd in het stadion. Met zoveel verkeerde inspeelpasses (echt schrijnend) en een passieve wedstrijdinstelling waarbij onze jongens nooit de indruk gaven dat ze geloofden in een goed resultaat (minimaal gelijkspel) was er niks te halen daar. Balard en Valerius als een dweil, je verwacht veel meer van hen en bij iedere terugspeelbal op Bielica krijg je een hartverzakking. Vond Sidney in de eerste helft goed spelen. Nijhuis gelooft wel heel erg in zichzelf, floot dramatisch. Maar uiteindelijk heeft nec een veel betere ploeg en was er helemaal niks aan te merken op hun overwinning, verschil tussen uit en thuis bij ons is nog steeds heel erg groot…zondag smelten de kazen!
Kenner
@HBD blijft maar roeptoeren over “geen enkele vooruitgang tov vorig seizoen” . Nou zal ik wel een typische juicher zijn maar deze stelling is natuurlijk de grootst mogelijke onzin. We zijn verlost van het niveau Kaied & Kuipers en hebben een middenveld met veel meer voetballend vermogen, wat gisteren – ja veel te weinig – te zien was.
Wat ook opvalt is dat Sydney veel meer aan de bal komt, dankzij dit voetballend vermogen. Die goals komen wel. NAC is nog niet op sterkte zonder Brym en Soumano bij de selectie dus die bank is binnen afzienbare tijd versterkt. Zorgen genoeg na het defensieve gestuntel van de doorgaans betrouwbare krachten Beilica, Ballard en Valerius gisteren maar ook perspectieven genoeg omdat dit NAC over veel meer voetballend vermogen beschikt. Rio, Nassoh, Talvite en Holtby hebben NAC echt beter gemaakt.
Hopen dat er nog een supersub aanvaller bijkomt deze week en niemand vertrekt. Dan zie ik het zonnig in dit seizoen met een plaats hoog in het rechterrijtje en dan ga ik weer JUICHEN! Hup NAC!
Sjak
NAC gaat achteruit lopen als je gaat voetballen. Een uitspraak van Ihattaren.
Daar zit volgens mij het probleem, niet iedereen heeft vertrouwen aan de bal om echt te gaan voetballen. Dat was gisteren ook weer te zien. Hoefkens is niet de trainer die naar voren durft te spelen, dat zit niet in het DNA van een Belgische trainer en dat zou wel eens de achilleshiel kunnen zijn van dit NAC. Het gevolg zijn rare acties aan de bal en de bal naar voren peren als je onder druk komt staan. Vorig jaar was duidelijk, knoestenvoetbal met knoestenspelers.. Dit jaar hebben we meer technische spelers, maar er is geen duidelijkheid. Men hinkt op 2 gedachten.. De komende weken gaan we zien of hier stappen in gemaakt gaan worden. Verliezen kan, maar je moet er wel wat van leren.
harry b.d.
De Vooruitgangsleugen doet weer de ronde.
1. Bielica: wordt met de week minder en zijn fouten kosten nu al punten!
2. Valerius is niet meer de speler die hij was voor zijn zware blessure.
3. Mahmoutovic is beter dan de Mahmoutovic van vorig seizoen, maar minder dan Greiml, die niet wedstrijdfit is.
4. Hillen is minder dan Vd Bergh
5. Kemper = Kemper.
6. Balard is minder dan de Balard van vorig seizoen, zeker niet beter, maakt veel fouten onder druk. Komt nog steeds niet goed naar voren, ze krijgen het er maar niet in.
7. Sowah is gehaald als aanvaller, als Champions League speler, trekt nu anoniem zijn sprintjes ergens op het middenveld, is in de ogen van bd helemaal geen NAC-speler.
8. Holtby = beter dan Janosek. Maar kon het gisteren totaal niet brengen.
9. Nassoh = een soort Omgba, die we al in huis hadden maar die niets meer met NAC te maken wilde hebben.
10. Junior. Pechvogel pur sang. Steeds net als je denkt, hij komt er doorheen zakt het weer weg. PSV-uit en NEC-uit hoeveel pech kun je hebben met 2 belangrijke (onterecht afgekeurde) goals die de hele boel een enorme oppepper hadden kunnen geven.
11. Talvitie = soms goed, soms dramatisch, overall minder dan Sauer.
Dus. Helemaal geen progressie in de basis, in de breedte nog minder. Maar wel een recordbedrag uitgegeven!
harry b.d.
Sjak – dit is ook een juiste constatering. Ze stonden allemaal een beetje onwennig, zonder het echte vertrouwen en soms uit positie. Dit is puur het gevolg van de opdrachten en de spelopvatting van de trainer. Maar: dit wordt allemaal geframed als zijnde een ploeg in opbouw en nu gaan we voetballen, nadat we vorig seizoen alleen maar tegenhielden. Dat is onzin, maar zo wordt het wel gebracht. Levensgevaarlijk ook, want zodra het zelfvertrouwen helemaal is afgebroken krijg je wellicht een onverwachte mokerslag van een kleintje en dan is degradatie plotseling een optie. Zo dicht zit het bij elkaar. En dat risico mag je nooit aangaan op deze manier. Zeker niet als je ook nog eens fors geld hebt uitgegeven aan spelers die nooit zullen brengen wat ze moeten gaan brengen (Soumano). Daar ga je als club aan kapot.
PrideoftheSouth
Kan iemand me vertellen wie Mahmoutovic is?
harry b.d.
Zo schrijft men dat in het servo-kroatisch, de moedertaal van EM.
harry b.d.
Zo noemt half Breda Budisic “Nikolaj”, maar zo heet hij helemaal niet: Никола Будишић.
Fonetisch, het mag, maar is niet altijd correct. Minder intelligente types gaan dan meteen op het orgel en denken iets heel erg groots op het spoor te zijn. Tip kan zich daar ook altijd zo mooi over opwinden. Als ze iets kleins denken te “vinden” in zijn betoog en er dan toch weer naast zitten.
Kenner
@HBD: we zijn het duidelijk niet eens met elkaar over de kwaliteiten van deze selectie en en da’s prima
@Sjak: je hebt gelijk over d’n Hoef: heeft NAC er vorig jaar ingehouden met een magere selectie en moet het nu laten zien met een voetballende selectie. Heel benieuwd of hem dat gaat lukken want het is en blijft een Belg. Op naar zondag: nu hopelijk wel met Brym en Soumano erbij.
@….
Een trainer ontslaan moet helemaal niet in beeld zijn bij een fatsoenlijke organisatie. Uitzonderingen die ontslag op staande voet rechtvaardigen uitgezonderd uiteraard. Maar men weet of hoort te weten welke type trainer men binnen haalt. Vervolgens kan men bij minder functioneren of mindere resultaten de trainer helpen naar beter. Werken met 1 of 2 jarige contracten is verstandig. Een trainer is sowieso voorbijganger. Bij NAC is de trainer ontslaan helemaal belachelijk, het zou denk ik de twaalfde op rij zijn. Daarnaast telt financieel ook , iemand zijn contract uit laten dienen geeft geen onnodige zware kosten. Dat er nu nog geen NAC staat zoals we zouden willen klopt. Vergelijk het met Sparta , die begonnen desastreus , maar nu staat er een ploeg. Geen top wel goed. Duidelijke structuur op het veld. NAC is nog niet zo ver. Hopen en supporteren dat het komt is de boodschap. Opbouwende kritiek is daarbij prima.
nacorakel
Complete willekeur als je een opstelling van een verloren wedstrijd gebruikt om de verschillen tussen seizoenen aan te tonen. Hilarisch om vervolgens Holtby 1-op-1 aan Janošek (ook nog eens verkeerd gespeld …) te koppelen, tekent van weinig spelinzicht.
Enfin, gebruik dan de de selectie-wisselingen versus de positie waar men voor gehaald is. En geef het dan een week of 7, net zoals je dat ieder jaar moet doen.
Aan het niveau Sauer komt niemand in de selectie. Dat was en is een topper voor NAC.
Dan:
Brym – geblesseerd, zeker beter dan Ómarsson
Ghalidi – nog niet gezien, moet Fernandes en Kaied doen vergeten en dat lijkt me niet heel moeilijk.
Hillen –> gehaald als opvolger van Jan van den Bergh en vooralsnog minder
Nassoh –> upgrade van Janošek met veel meer snelheid, overzicht en creativiteit
Soumano –> gehaald voor Kostorz en vooralsnog stand-in voor Sydney, nog niet fit, wel beter.
Talvitie –> gehaald als opvolger van Garbett en Kuijpers – stukken beter
Holtby –> topper, upgrade van Leemans
Candelaria –> gehaald als stand-in van Kemper, hoeft Kongolo daar niet meer te voetballen.
Maxime Busi is zeker de mindere van Valerius al is het te hopen dat die terugkomt op niveau. Net zoals Balard en Bielica weer terug moeten naar hun niveau van vorig jaar. Greiml is beter dan Mahmutovic en die komt eraan.
Aron van Lare en Tein Troost versus Lamprou en Kortsmit. Zegt u het maar.
Conclusie, de onderkant van de selectie is wel degelijk vervangen door betere spelers. Van Staring, Mol en Paula mag je afscheid nemen. Met transfergeld graag.
harry b.d.
Soumano heeft al sind maart geen hele wedstrijd op niveau meer gespeeld. Die wordt hier als redder geafficheerd, omdat hun mannetje hem voor een recordbedrag heeft aangeschaft. Zoals bd al eerder onthulde is die jongen er niet voor niks al een maand uit. Hij is namelijk zwaar geblesseerd. Die gaat de komende weken helemaal geen impact hebben. Maar we moeten weer juichen! Om niks. Om een miskoop. Zo, bd heeft het gezegd.
Candelaria – zwakke invalbeurt. Check.
Brym – vette blessure, zou al helemaal terug zijn tegen NEC volgens de blaauwe twitteraar en zijn schreeuwende volgers. Niks daarvan. Allemaal weer kul.
Verder zijn de TD en de technische staf het zelfde gebleven. Wie van die gasten is beter geworden? Wie kan nu nog meer spelers beter maken? Babos zeker? Laat ons niet lachen.
Het hele zooitje heeft een fijne zomervakantie gehad, maar de club is er niet beter op geworden. Daar mag je ook wel eens eerlijk “in” zijn.
harry b.d.
* + s
nacorakel
Er wordt weer van alles geschreven waar in een later stadium op terug moet worden gekomen, het moet worden gedraaid of gewoon worden genegeerd.
De volgende parel: Soumano is niet beter dan Kostorz omdat hij “zwaar” geblesseerd is en de komende weken geen impact gaat hebben. Behoudens de winnende tegen Fortuna, heeft Kostorz een heel seizoen weinig impact gehad. En onze huidige spits is een pechvogel pur sang …
Brym, zelfde laken en pak. Niet beter dan Garbett en Kuijpers omdat hij … rapapa … geblesseerd is.
Enfin, de week is enorm zuur begonnen en dat zal nog wel even zo blijven. Op naar AZ. Kijken of de LED-verlichting en het scorebord werken. En of mensen bier halen. Met een schuin oog naar het veld.
Bah bah.
harry b.d.
De vraag is hoe lang die poolse lijnkeeper nog mag blijven staan. Bd is er namelijk helemaal klaar mee. En het zou niemand verbazen als een aantal spelers dat ook is.
Het feit dat de nummer 1 keeper minder en minder is geworden moet toch ook op Babos reflecteren? Of is die nergens verantwoordelijk voor?
076
Servo-Kroatisch. Doe je huiswerk man, Havist Hansje. Hij is een Kosovaar. zoals je heel misschien weet, zijn dat niet bepaald de beste vrienden. En kom nu niet met een lulverjaal terug (ik denk je een beetje te kennen), want het is bullshit.
Bespaar je de moeite.
Peter Maas is een baas
Hans worst slaat alweer in het wilde om zich heen. En dat is begrijpelijk. De angst regeert.
Nac kan in de komende 10 weken , week in week uit het ongelijk van Hans bewijzen. 1 overwinning en de leugens van Hans zijn al zichtbaar. 1 overwinning en Hans moet zijn keutel alweer intrekken met zijn ” we zijn niet beter geworden”.
Tot zondag . Dan begint de eerste van de 10 zweetwedstrijden van het alpenzusje.
Portugeese NACcer
@PMieB
NAC kan inderdaad de komende 10 weken het ongelijk van Hbd bewijzen.
En dat hoop ik van harte.
Maar hé: KAN, zoals je zelf schrijft. As usual: eerst zien, dan gleuven. En ik KAN je ook zeggen: als NAC dat ongelijk bewijst, dan zal Hbd dat ook zeker beamen.
PrideoftheSouth
BD slaat de plank nogal mis, vandaag. En eigenlijk al weken. Een vergelijking van een random opstelling van het niveau lik-mijn-vestje, en anderen belerend denken te kunnen toespreken met zijn “servo-kroatisch” terwijl ook daaruit blijkt dat je je totaal niet hebt verdiept in dingen. De zoveelste leugen onthuld.
Ach, een paar dagen geleden postte onze zwetsende Zwitser nog:
harry b.d.
21 augustus 2025 – 13:43
Het is zooo BSR om eigen spelers naar beneden te halen of zelfs uit te schelden. Zo min. Zo slecht.
En gisteren verbaasde hij vriend en vijand met deze post:
harry b.d.
24 augustus 2025 – 14:40
We hebben een totale kutkeeper.
De man lijdt niet alleen aan narcisme, maar heeft wellicht ook een dissociatieve identiteitsstoornis? Een andere verklaring heb ik er niet voor als je jezelf zo weet tegen te spreken in drie dagen tijd.
Overigens volmondig eens met Tip (12:15) over een eventueel ontslag van een trainer. Wat mij betreft een totaal irrelevante discussie. Hoefkens doet het prima, en uiteraard zijn sommige keuzes die hij maakt stof voor evaluatie.
Johannes
‘Minder inteligente types’ je moet we erg van jezelf overtuigd zijn als je zulke typeringen plakt op mensen die het lef hebben een eigen mening er op na te houden……
harry b.d.
Hij is dit en hij is dat. Uit de mond van internetbrullertjes. Die heel ver weg staan van ons NAC en de selectie.
Enes M komt uit een Montenegrijnse familie in een dorpje in Kosovo. Zijn dialect is Montenegrijns, dat in feite bijna het zelfde is als servo-kroatisch. Hij spreekt overigens ook Albanees. Net als Letzeburgisch, Duits en Frans.
Tja, brullen maar niks weten. Sneu. Opnieuw een afgang.
harry b.d.
Johannes – dat zijn geen meningen. Dat zijn lieden die jou eerst beschuldigen met grafbekkentaal en dan blijkt dat allemaal gebaseerd op onkunde, gebrek aan kennis en opvoeding. Dus ja.
harry b.d.
‘Jij hebt toen en toen dat en dat gezegd, en nu zeg jij dit en daarom ben jij een lul’.
Niveautje weer hoor. Van lieden die zelf geen idee hebben waar het over gaat. Kunnen niet omgaan met veranderde of veranderende omstandigheden.
Sjak
Laat ik duidelijk zijn, ik heb het helemaal niet over het ontslag van Hoefkens, dat is een beetje het makke van de discussies hier, kamp zuur, kamp N=B. Volgens mij zou je het over de inhoud moeten hebben en dan is dit wat ik zie. Kan Hoefkens hier naar een reeks wedstrijden geen verbetering in aanbrengen dan moet je doen wat nodig is, al is een trainer vervangen meestal het scenario voor degradatie!
PrideoftheSouth
Montenegrijns is geen dialect, Zwetsertje. Het is taal. Maar goed, als je ongelijk hebt weet je het altijd weer zo te buigen dat je denkt geen gezichtsverlies te hebben gelezen.
Anderen uitmaken voor internetbrullertjes terwijl je zelf al geen 4 jaar in het stadion bent geweest. Koekkoek!
PrideoftheSouth
*een taal
PrideoftheSouth
en *geleden, uiteraard.
nacorakel
Sjak –
Over dat achteruit lopen. Die 22 punten van vorig seizoen voor de winterstop, is de redding tegen degradatie geweest. En de combinatie betonvoetbal – achteruit leunen was toen bewust. Die paar keer dat er wel aanvallender werd gespeeld, werd pijnlijk duidelijk dat de selectie dat voetbal niet machtig was.
Na de winterstop had zo’n beetje elke tegenstander het antwoord op NAC, namelijk “gaan voetballen”. Dan kom je goed weg met 1 overwinning, 8 gelijke spelen en 8 verliespartijen.
Dit seizoen moet de focus op meer winnen. Je kunt namelijk beter 5x winnen dan 1x winnen en 8x gelijk spelen. En die crux van dat winnen ligt wat mij betreft op het middenveld. Seizoen 24-25 heb je met hoofdzakelijk Balard en Leemans veel te weinig voetballend vermogen. Nu – met Holtby en Nassoh – zou dat toch echt een pak beter moeten zijn.
Probleem blijft nog de (zwakke?) achterhoede waar de keeper teveel fouten maakt, je Greiml mist, waar Kemper niet beter wordt, waar Hillen moet aanhaken en Valerius de traditionele terugslag heeft van een jonge speler.
En het probleem blijft het scorend vermogen, zeker nu Sauer er niet meer bij is. Sydney maakt er nog wel een paar, Talvitie ook, Brym en Soumano wanneer ze weer inzetbaar zijn. Het is echter de vraag of je tot de noodzakelijke 10 winstpartijen (5x voor en 5x na de winterstop) komt als je geen 45x scoort en er toch ongeveer 55 tot 60 tegen gaat krijgen. Een doelsaldo van -24 net als vorig jaar kom je dit jaar niet mee weg, vrees ik.
076
Hansje heeft echt z’n dag niet.
Niet om kunnen gaan met veranderde of veranderende omstandigheden.
Een nieuwe grasmat en extra stoeltjes zorgen al voor rook uit een Zwitsers toetsenbord, gelogen onthullingen en Zwitserse rode oortjes. Jezelf klem lullen en dan maar zeggen welke talen Mahmutovic (zo schrijf je dat Hansje) spreekt. Camouflage.
Bedtijd valt vandaag vroeg voor de Zwetser. Probeer het morgen nog eens joh. Een keer of 20.
harry b.d.
Nee, weer zitten ze er naast. Het Montenegrijns van EM is een Montenegrijns dialect. Wordt gesproken in zijn exclave daar in Kosovo. Hiervoor moet men met de beste man persoonlijk hebben gesproken. De schreeuwertjes hebben dat niet.
En ja, zoals bd al zei is het Montenegrijns gewoon een variant van de Servo-kroatisch.
harry b.d.
de = het. Stop de tijd.
Bredaaaa
Enes Mahmutovic is een bosnjak ( Bosnische moslim) geboren in Servië, Pec(Kosovo). De Bosnjaks spreken Servisch. Montenegrijnen spreken ook Servisch. Een montenegrijnse taal bestaat niet.
Meneer de uil
Zou de gevallen Messias nog een reactie geven vandaag? Het is zo stil zonder hem.
Ik ben wel blij dat onze fietsende duivenmelker weer terug is.
Tony van Heemschut
Voor iemand die roept dat het niet over spelertje A of B gaat maakt Harry nu wel heel veel posts over spelers. Als iemand met een HAVO achtergrond dat doet krijgt ie op z’n flikker van Harry met de opmerking dat ie z’n ogen op de bal moet houden. Op Maaaaaasje en Remcoooooo.
Lieve mensen, 3 potjes, niet de makkelijkste, 3 punten. Het zal op z’n NACs in de thuiswedstrijden moeten gebeuren. Uit bakken we er al 30 jaar niks van. Dan is NAC vaak onherkenbaar. Helaas.
Voor het laatste NAC dat uit ook nog een beetje leuk meedeed moet je ondertussen iets van 15 jaar terug. Of verder.
We kunnen nog tot en met 2 september spelers halen. Op dit moment zeg ik: doe toch nog maar een echte leider achterin (De nieuwe Jan), want het is allemaal jong en onvoorspelbaar. Ik zie graag een speler komen die de rest helemaal vol scheldt als het fout gaan en vooral voordoet hoe het wel moet. Dit NAC is nog veel te lief, te braaf. We need an asshole. Voorin net hetzelfde. Een smerige vent voorin. Zieken, trekken, duwen, knijpen, etteren, schelden en scoren. Als het publiek van de tegenstander helemaal over de zeik gaat, heeft hij het goed gedaan. We zijn een ideale schoonzonenclub geworden. Zelfs Kemper gedraagt zich nu hij aanvoerder is. Het scherpe randje mag op het veld ook wel meer terugkomen.
Peter Maas is een baas
Portugese Naccer
Je heb echt te veel vertrouwen in het addergebroed en dat weet je zelf ook.
De kans dat Hans terug komt op foutieve uitspraken is 0%. Daar heeft hij het lef niet voor. Het zou daarbij ook de eerste posititieve bijdrage zijn van hem.
harry b.d.
2 hele zeges in 2025. Twee keer met billenknijpen. Maar de boel willen framen als ‘3 potjes onderweg’. Zouden daar nog weldenkende mensen intuinen? Of alleen imbecielen?
Het is zoals Tip en Bredaaa het zeiden. Men valt iemand aan op een detail, iets kleins, en maakt dat vervolgens heel groot. Daarna blijkt dat ze er daar ook weer naast zitten. Dan wordt men nog bozer en klinken al snel krachttermen als ‘leugenaar’ en ‘z@kkenwasser’. Heel chic en uitdrukking van hun beperkte vermogens. Het gaat om afleiding. Want ondertussen groeit de puinhoop binnen het NACse.
Het keepersprobleem moet deze week snel worden opgelost. Het kan zo niet langer.
nacorakel
Tijdens het trainingskamp wordt in een kort een-op-een-gesprek met Mahmutovic geroepen dat het Montenegrijns wat hij spreekt toch echt iets servo-kroatisch is. Om dat te snappen moet men “hiervoor met de beste man persoonlijk hebben gesproken”.
Laat het even of je inwerken. Man komt speler tegen en ze gaan het in het Duits hebben over de taalvariant die wordt gesproken. Dat het in die contreien nogal gevoelig ligt om wat dan ook te linken aan iets wat Servisch of Joegoslavisch is, maakt het hele verhaal nogal ongeloofwaardig. En vooral niet-empathisch. Mensen die daar weleens zaken doen, weten het als geen ander. Wikipedia niveautje weer.
Enfin, welke spelers komen er deze week nog. Wordt er nog een Holtby-mirakel verwacht? Zit Joost al te posten bij de kliniek.
harry b.d.
In het Letzebuergisch ging het gesprek. Dus het ‘orakel’ (kuch) kan weer gaan zitten met zijn opwinding.
nacorakel
Voor opwinding is wel wat meer nodig. Voor het feitenrelaas blijkbaar ook.
Dus, als samenvatting en help me uit de brand: in het Letzebuergisch ging het gesprek over dat het Montenegrijns gewoon een variant is van het Servo-kroatisch?
harry b.d.
Nee. Over feiten hoeven we het niet te hebben. Die staan vast. Dat hij als Montenegrijn in een door Albanezen gedomineerd landje, Kosovo, heeft gezeten is een ander verhaal. Hij is het talen’wonder’ van de groep. Kan bijna met iedereen communiceren in de eigen taal. Zelfs wat Nederlands.
Portugeese NACcer
Stelletje betweters.
Ik raad jullie allemaal aan het boek De Camino van Anya Niewierra te lezen.
Bestverkochte boek van 2024 en winnaar van de NS Publieksprijs 2023.
In dit zeer lezenswaardige boek (spannend verhaal met mooie plot) wordt terzijde haarfijn de geschiedenis van het uiteenvallen van Joegoslavië, de burgeroorlogen en de onderlinge gevoeligheden tussen de thans bestaande 7 landen en hun bewoners uit de doeken gedaan.
Lees-ze.
ELITEPAUPER
Jezus…wat een hoop tekst voor een Luxemburger van het niveau Jean Claude Mukanya….
Nacorakel
Portugees –
Ik heb het met veel waardering gelezen en herlezen. Lang geleden is mijn interesse gewekt toen een blauwhelm in directe familiekring op verjaardagen sprak over die tijd en de gevolgen. Nog altijd staat het daar onder hoogspanning.
Om dan die hele historie quasi-populair af te doen als een taalvariant, is echt heel dom. Zeker als het zeer de vraag is of het wel is besproken.
harry b.d.
Nog veel dommer is commentaren leveren, die nergens op slaan. Zonder de context te kennen. Bd’s peetoom, in Banja Luka. Majoor. Staat er weer iemand ontzettend interessant te doen met een lulverhaal.
076
Hansje toch, er is er maar eentje die hier interessant loopt te doen met Mahmutovic (zo schrijf je dat), en dat is iemand die vanmiddag veel op Wikipedia heeft gekeken. En alsnog klopt er geen hol van. Een offday, kan gebeuren.
Toegeven is ook een vak.
Nacorakel
Professor, neefje, peetoom. Het zal allemaal wel.
Enfin, belangrijker, nog nieuws over NAC vandaag?
Beultje.
Uil 15.00 uur.
Ben nooit weggeweest.
Wel alles gewist van mij van de ratdaxie.
Ik mag geen commentaar meer geven op de gevallen Messias..
Uiltje heb trouwens weinig tijd voor de RAT ..
Vandaag weer 100 eitjes van de hand gedaan.
Dat gaat voor..
Edit Ratdaxie
Niet alles wordt gewist, je staat alleen op ‘handnatig goedkeuren’. Normale berichten mogen gewoon door, dus doe je best!
Johannes
Zolang er geen extern kapitaal komt (zie Utrecht, NEC enz) zal NAC nooit echt structueel de aansluiting met het linkerrijtje kunnen maken en moeten we weer tevreden zijn met handhaving, maar dat heeft ook zijn bekoring zodat er commentaar geleverd kan worden op de leiding. Wat zouden sommigen anders moeten doen?
ELITEPAUPER
Zo een suikeroom is ook maar betrekkelijk… die in de Domstad halen graag een dikke nek, maar piste in hun broek van angst toen van Seumeren effe wat geld terug wou omdat hij verlies had geleden… suikerooms, vreemdgeld, sjeiks, fondsen, niks van dat alles…. Met een slimme TD, kun je ook wat bereiken.. kijk naar Go Ahead. Plan uitgestippeld en hunzelf daar aan gehouden.
harry b.d.
Een uitstapje, een discours, naar en over het voormalig Joegoslavië op deze site. Zomaar. Als intermezzo en interbellum op de volgende online slachting. De Kale Kroaat had er zijn vingers bij afgelikt.
@....
@EP. Die van Seumeren is een prima vent hoor. Tegendeel van een dikke nek. Eagles gaat dit seizoen terugvallen , niet erg. Maar om continu subtop te spelen heb je geld nodig en een goeie bedrijfsvoering. Een TD zonder budget kan ook weinig. Maar een TD met budget die het verkwanseld is het ergste. Samenwerkingsverband met een grote club kan ook prima ondersteunen.
@....
@Harry b.d. 20.06. Mooi intermezzo inderdaad met een goeie verwijzing naar een pracht boek van de advocaat uit Portugal. Wel jammer dat de toon van de discussie tijd en wijlen vals is.
No worries
Wordt er nu iemand gemist die jarenlang als stemmingmaker is neergezet?
Zondag tegen Parrot en Meerdink, eitje toch?
harry b.d.
De Kale Kroaat wordt niet gemist, maar het gat dat hij heeft achtergelaten is nog lang niet gevuld.
Iedere dag om 07.00 sharp het laatste ‘nieuws’ over NAC. Dat format is al lang en breed weg. De voorspelbaarheid eveneens. Het is rommelig geworden, de structuur is weg en beschouwingen over de club en de acteurs zijn helemaal tot stilstand gekomen. De lezers zijn gedupeerd. De proefzitters van de Stadionstraat hebben niemand meer te vrezen. De lokale courant heeft zichzelf met een bot schilmesje gecastreerd, de blaauwe twitteraar en de Zandbergmicrofoon zijn schnabbelende vrienden van de N=B-show en de regionale omroep is met hun locatie op Zuylen begraven.
De gevolgen zijn ernaar. Ze zijn arrogant geworden. De ene belofte na de andere is geschonden, met het verdwijnen van de groots geadverteerde transparantie als dieptepunt. De Bukraad is al lang geen partij meer. De zelfbenoemde strategisch adviseur is niet in staat gebleken deze directie van verkeerde beslissingen af te houden. Men duwt gewoon mee in dezelfde richting, levenslang pachten en stoeltjes erbij in de regen. Horrorprijzen voor een frisdrank en een koffie. Ze staan N=B gewoon binnen te loodsen.
Geen check & balances meer. En vreemde random lekken. Dat houdt overigens nooit op.
deraas
Wat een gelug allemasl. Nac verliest van Nec, een team wat intrensiek beter is. Positief punt Sydney heeft gescoord. Over de arbitrage hoeven we het niet te hebben.
En gewoon door!! Alle vertrouwen. Come on NAC!!!
ELITEPAUPER
Tip, ik zei niks over de heer van Seumeren, maar over het publiek in de Domstad. Mijn persoontje stond in het uitvak, toen we werden gevraagd om niet met “kanker” te zingen omdat er wat kinderen uit een ziekenhuis op bezoek waren. Er werd door ons niet met die ziekte gesmeten, maar als het 1 club is die er tegen die club uit de hoofdstad om bekend staat is het FCU zelf. Ik vind het nare mensen. Een TD kan met goed beleid van lieverlee geld maken, dat is wat ik bedoel. Kijk naar de clubs die NAC sinds ‘93 voorbij zijn gesjeesd. Allemaal 100x beter beleid en geen gekke dingen zoals wij wel meende te moeten doen. Ik geloof niet in geld aannemen van suikerooms, sjeiks en al die constructies. Is in dit land niet nodig. Normaal doen een goed plan hebben en dat uitblijven voeren. Of Maas dat lukt, twijfel ik soms aan, maar ik hoop wel dat het hem lukt.
Nijmegen
Even een rectificatie: wij in Nijmegen hebben helemaal geen suikeroom die er veel in pompt. Hij heeft tot een paar jaar geleden inderdaad de gaten in de begroting gedicht maar sinds 3 jaar maken we elke transferzomer winst en is Boekhoorn niet meer nodig. Met als toppunt deze zomer waarin we 15 miljoen incasseerden en 0 euro aan transfersommen uitgaven. Ja, er krijgen wel wat spelers (Chery, Verdonk, Sandler) flinke salarissen, maar dat is allemaal meer dan te betalen uit de transferopbrengsten en dan hou je nog heel veel over.
PrideoftheSouth
@Nijmegen:
Ik vind toch bronnen die wat anders beweren. Zo dekte Boekhoorn hoogstpersoonlijk over seizoen ’23/’24 nog een netto verlies van 1.8 mio euro. En 0 euro aan uitgegeven transfergeld? Die Chery heeft toch een half miljoen gekost (artikel de Gelderlander, begin juni)? En het lijkt dat NEC ook haar portemonnee heeft moeten trekken voor de komst van Misidjan. Dat neemt niet weg dat de moraal van je verhaal lijkt te kloppen: als je goed weet te verkopen, Boekhoorn er weinig in hoeft te pompen. Het gevolg van gedegen beleid, en daar kunnen we bij NAC een mooi voorbeeld aan nemen.
Nijmegen
@PrideoftheSouth
Je hebt gelijk. Ik hield mijn verhaal even basic om niet in details te verdrinken. Voor Chery is een kleine transfersom betaald van tussen de 3 en 5 ton. Voor Misidjan een nog kleinere som.
Daarentegen zijn die weg te strepen tegenover Van Gassel en Hoedemakers, die voor vergelijkbare bedragen zijn verkocht.
Blijft staan dat de grote vissen (Roefs en Hansen) verkocht zijn voor zo’n 15 miljoen en de netto transferopbrengst dus 15 miljoen is.
Boekhoorn heeft inderdaad toen (ik denk voor het laatst) nog wat salaris afbetaald omdat de transfersom van Mattsson (5,5 miljoen in 2024) en de extra doorverkoopbonus van Kadioglu (3,5 miljoen in 2024) nog niet binnen waren. Later heeft hij een deel van die transferopbrengsten terug ontvangen.
PrideoftheSouth
@Nijmegen
Dank voor de correcties en aanvullingen. Aan de andere kant moet je ook oog hebben voor de situatie waarin NEC en NAC verkeren. Clubs als de onze (relatief grote organisaties en daarmee een hoog kostenniveau) hebben het financieel lastig in de KKD. NEC is in 2021 gepromoveerd en heeft dus 3-4 jaar gehad om een stabiele eredivisionist te worden, mét de back-up van Boekhoorn. Je kan vallen over het woord suikeroom, maar vast staat dat hij cruciaal is geweest voor NEC.
NAC is nu ruim een jaar terug uit de KKD, en heeft niet (meer) de luxe van een back-up á la Boekhoorn. Dan gaan dit soort stappen (naar een solide eredivisionist) toch wat minder snel en is het hebben van een gezonde balans (uitgaven vs stappen willen maken op sportief gebied) wel degelijk lastiger.
@….
@EP. 5.10 Ok. Als ik jouw reactie lees en die van NECer 7.27 en 8.46 heb je gelijk. Ik denk wel dat NEC Boekhoorn op de achtergrond heeft die de portemonnee altijd trekt indien nodig. Maar bij goed beleid is het niet nodig. Toch voor NEC mooi dat ze een ‘vangnet’ hebben. Die TD bij NEC is goud waard lijkt mij. En de heer Boekhoorn op de achtergrond ook.
@….
Goed samengevat van @Pride 8.34. Ik zit nog in het stadium dat ik niet overtuigd ben dat N=B de juiste opzet is en bij verschillende functionarissen zet ik nog steeds vraagtekens. Uiteindelijk zijn het de mensen die het moeten doen. Ik hoop dat het allemaal in orde komt.
Nijmegen
Jullie hebben gelijk. Boekhoorn was nodig om de stappen van KKD naar pakweg 2024 te maken. Daarna, en hopelijk voor altijd, doen we het zelf. Maar een vangnet hebben is wel fijn, mochten er toch nog slechte tijden komen.
Echter in het land (niet bij jullie) heerst momenteel de mening dat “Boekhoorn met miljoenen loopt te smijten”. Ik hoor zelfs die verslaggever bij ESPN Vincent Schildkamp doodleuk “NEC heeft flink geinvesteerd” zeggen en die heeft dus zijn huiswerk niet gedaan. Daar erger ik mij aan. Ons transferrecord is slechts 1.8 miljoen en die dateert zelfs nog uit 2009 (Vleminckx).
Jullie komen er ook wel. NAC hoor bij de top 10 clubs in Nederland met die achterban en bieromzet. Er moet echt flink wanbeleid komen willen jullie niet op termijn een uitdager van het linkerrijtje worden. Komt vanzelf goed.
nacorakel
Tip / Nijmegen – Boekhoorn en de lokale TD trekken samen op bij de grotere deals. Voetbal know-how gecombineerd met internationaal zaken doen. Bij NAC hebben we een TD die niet kan reflecteren met de RVC want daar zit geen voetbal know how. We hebben een adviseur die het baantje bij de NOS prefereert boven NAC. Tel daarbij op dat onze grootaandeelhouder een lokale ondernemer is zonder diepe zakken.
Dus ja, er zijn nog al wat stappen te maken. Derhalve moeten de aandelen zo snel mogelijk terug naar de club zodat je nieuwe aandelen kan gaan uitgeven aan partijen die je verder gaan helpen. Grotere transfers, meer geld op het veld. Noem het maar. A la nek, niet zozeer Kowet omdat dat zo maar weer tijdelijk kan zijn.
Dan mag je toch ontzettend blij zijn dat de ziel niet is verkocht aan een conglomeraat.
harry b.d.
Na de 1-4 op 28 mei 2017 in Nijmegen zag bd overal huilend NEC personeel op kantoor.
Acht jaar later staat de kleine club NEC ruim boven NAC. Nog niet zo eens qua individuele kwaliteit, naar vooral qua intensiteit en spelbeleving is er een verschil van dag en nacht. Dit is ook terug te vinden in de structuur en de mensen ‘die het moeten doen’. Daar gaapt een groot gat. Waar bij ons NAC woordartiesten, politici, zuipers en langzame types het beleid bepalen is dat bij NEC wel anders. Het neefje van bd, aanvoerder van een van de jeugdelftalletjes, weet daar van mee te praten. Ongelooflijk wat een verschillen. Of denken de mensen nou echt dat ze in Nijmegen zitten te STAKken, een Justin Dancer als commissaris hebben of een Leon A als verschilmaker op de loonlijst? Laat ons even niet lachen.
Bij NEC is er overigens wel sprake van relatieve transparantie over de cijfers en wat er grosso modo wordt betaald. Bij NAC is dat niet het geval. Het enorme gat tussen de grote hoop aan uitgaven en wat er uiteindelijk in de selectie mag komen is nooit opgehelderd of verklaard. Dat geeft directies en hun toezichthouders altijd de mogelijkheid om voor de beeldvorming wat te roepen. Het laat zich toch niet controleren. En zo bedrijven zij kleine politiek in plaats van bezig te zijn met het BVN.
Bd heeft zelf ervaring met het financieren van BVO’s in het buitenland. Dat zijn meestal bijelkaar gelegde gelden die zijn gestructureerd als bonds. Bd belegde ooit zelf in zo’n vehikel en schoot er meteen maar een miljoentje bij in. Deze zaak is nog niet ten einde overigens, maar het laat zien hoe er op de achtergrond van grote BVO’s geld wordt opgehaald en wat er mee gedaan wordt. Boekhoorn is zo’n mini vehikel voor NEC. Een vangnet. Of hij werkelijk privé geld erin schuift weet niemand. Ook bij van Seumeren is dat niet helemaal duidelijk ook al zegt hij zelf dat hij ‘EUR 60 miljoen’ in FCU heeft gestopt. Over wat hij eruit gehaald heeft is hij dan weer minder scheutig, net als Boekhoorn. Want hun boekhouding krijgt men niet te zien.
Bon, de verliescompensatiegarantie voor ons NAC: volkomen onduidelijk. Grote V heeft van de club net een extra cadeautje gehad in de vorm van een bouwprojectje, dus die zal blij zijn. Hoe het met NAC zit, welke begroting er precies is ingediend bij de KNVB, de mensen kunnen fluiten naar de beloofde transparantie. NAC=Breda is een politieke bende met ondoorzichtige besluitvorming en als gevolg daarvan gekke beslissingen. Iemand enig idee op basis waarvan bijvoorbeeld Kaied, Paula en Soumano werden gehaald?
Huisalp, 15 graden, zonnig, verwacht 22 graden.
Kenner
Er worden hier terecht wat nuances aangegeven, ingegeven door een Nekker: NAC is pas in het tweede seizoen in de eredivisie bezig na jarenlang te zijn verzopen in de krochten van het betaalvoetbal. Het kost tijd – en geduld – om NAC te zien strijden in het linkerrijtje. Maas heeft een eredivisiewaardige selectie samengesteld dat veel meer voetbalcapaciteiten heeft dan vorig seizoen. Te vroeg om te juichen na de eerste 3 potjes maar voldoende perspectief op uitzicht op beter. De zuren matten hier op DROL zullen genadeloos zijn als NAC geen punten haalt tegen AZ en Twente wat zomaar zou kunnen. Ben wel benieuwd hoe NAC zich tegen deze ploegen gaat presenteren. Daar mag een oordeel over worden geveld, niet over de uitslagen tegen deze teams.
Brecht Uit
De Prinsenbeekse likker schrijft voor vi maar weer eens over de niet scorende spits. Nul kritische vragen, de PR machine staat weer vol aan. Hij werkt zo hard, wint duels, voelt zich zo thuis.
Nu nog een paar goals voor dat vorstelijke salaris en dan loopt hij gratis de deur uit.
die ne gast
@nacorakel
Juist niet. Zodra je aandelen makkelijk verhandelbaar maakt, krijg je Vitesse toestanden.
Aandelen terug naar de club is prima, maar dan moet 51% altijd in handen van de club blijven (met een gouden aandeel voor de supporters).
En ook dat is nog geen zekerheid. Aandelen van Vitesse waren even tijdelijk terug bij de club, maar de bestuurders / directie en raad van toezicht kozen toen voor Parry en daarna die 5 vage buitenlandse geldschieters om maar niet te hoeven bezuinigen. Door dergelijke foute keuzes van bestuurders voor ‘het grote geld’ bestaat Vitesse niet meer.
N=B heeft wellicht geen (grote) financiële slagkracht, maar dat heeft / had een club als Go Ahead Eagles ook niet. Een goede verankering bij de lokale achterban is cruciaal voor het (lange termijn) voortbestaan van de club. En dat is met N=B geborgd. Kwaliteit van RVC kan je over twisten, maar voorlopig ben ik niet ontevreden over de gang van zaken bij NAC.
Door het ontbreken van een type Boekhoorn bij NAC kunnen wij alleen met kleine stapjes vooruit ipv de grotere stappen à la NEC. We kunnen ons daarom juist beter wel spiegelen aan een club als Go Ahead dan als een club als NEC. Ook Go Ahead is in 2021 gepromoveerd en is stapje voor stapje gegroeid.
Go Ahead zal dit jaar echt wel een minder seizoen draaien dan vorig jaar, maar de basis en de fundamenten qua financieel en technisch beleid lijken mij daar veel steviger dan bij clubs als Heracles of PEC Zwolle. Die zie ik er eerder nog een keer uitvliegen dan Go Ahead, juist omdat dat clubs zijn die elk jaar maar wat lijken te doen en er niet gewerkt lijkt te worden aan een lange termijn perspectief.
AZ en Twente hebben in het verleden met veel geld de grote sprong voorwaarts kunnen maken en hebben het daarna met goed weten vast te houden, zodat er ook daar geen suikeroom meer nodig is. Maar ook dat zijn dus geen goede voorbeelden voor NAC.
Stapje voor stapje, geen gekke dingen doen, geduld hebben en de rust in de tent houden zijn de elementen die NAC verder gaan brengen. En dat lijkt, ondanks het nodige geroeptoeter hier, op dit moment aardig te lukken. De uitbreiding van het stadion binnen de tijd afronden is echt een puike prestatie. Als we dat stapje voor stapje blijven doen, zijn ook wij over 3 tot 4 jaar een stabiele Eredivisieclub. Daar ben ik van overtuigd. Maar dit jaar en wellicht volgend jaar is handhaving gewoon het devies. Meer kan/mag je nog niet eisen.
Gezien de ervaring van NEC en Go Ahead kost het gewoon 3 tot 4 jaar om stabieler te worden in de Eredivisie.
We zijn het er in ieder geval over eens dat we ontzettend blij moeten zijn dat we onze ziel niet verkocht hebben aan een buitenlands conglomeraat.
harry b.d.
“Maas heeft een eredivisie waardige selectie samengesteld”.
Het wordt zomaar beweerd. Op basis waarvan eigenlijk? Te gek voor woorden ook. Het zou er nog bij moeten komen dat hij met het hoogste aankoopbudget sinds decennia en misschien wel ooit geen eredivisie waardige selectie zou hebben samengesteld. Bovendien mag Maasje helemaal niet beslissen over aankopen boven de EUR 3 ton. Dus waarom dat gelik allemaal?
Ons NAC heeft zich een uurtje goed gepresenteerd tegen het zwakke Fortuna. En de rest was buitengewoon zwak. Nu wordt geroepen, ja maar Feyenoord en Real NEC etc etc smoesjes. Het was bar en bos in Nijmegen en zeker niet eredivisie waardig. Alles behalve. Ook is de selectie helemaal niet in balans. Zodra er een in moet worden we zwakker. En wat er in staat is ook niet allemaal om over naar huis te schrijven. De drie probleemgevallen die het meest dringend zijn: Bielica, Balard en Sowah. Balard is geen schim meer van de speler die tegen Ajax-thuis vorig seizoen zo fris van de lever speelde. Wat daar aan de hand is zal ook snel duidelijk worden, wellicht vrijdag al.
Nee, geen enkele reden om te juichen voor Maasje. Iedereen die een beetje kan nadenken ziet dat. Maar blijkbaar mag men het niet zien. Gij Zult Juichen!
harry b.d.
+ o
Brecht Uit
Bilate en Stokkers hadden betere statistieken bij NAC dan Sydney dit jaar.
Peter Maas is een baas
Eens met Brecht. Dat begint eng te worden.
Zou Soumano en Brym dezelfde behandeling krijgen van het orakel van Zwitserland. Zou Hansje bij Soumano na 20 wedstrijden en 1 goal ook zeggen dat hij pech heeft?
Iedereen met een beetje verstand weet het antwoord. Het is vals, laag en vooral hypocriet. Vriendjespolitiek pur sang en nimmer in het bvn.
nacorakel
Na de interland break wordt duidelijk wat de pikorde is. Houdt Hoefkens vast aan Sydney of wordt het dan toch Soumano en / of Brym? Mits ze fit zijn uiteraard.
nacorakel
Een NAC-weekend om naar uit te kijken; NAC 017 tegen Feyenooit 017 in Divisie 1A op zaterdag. De toekomstige parels. En zondag de revanche tegen AZ.
MickJ
Zojuist vernomen Dion Versluis
SPITS contract getekend tot 2027
met optie eenzijdig 2 jaar extra .
Ik zou zeggen proberen maar
ipv SvH.
Kun je wel stellen hij voetbalt goed mee
maar dat doet de keeper ook.
D U S !!!!!!
nacorakel
Als je het hebt over grote en kleine(re) clubs, is de eeuwige eredivisie ranglijst een redelijk objectieve afspiegeling van de verhoudingen. Uiteraard zijn er korte termijn verschillen waar te nemen. Het geeft echter vooral weer, wat de potentie is.
Het linkerrijtje is toch wel bijna geheel volgens verwachting: Ajax, PSV, Feyenoord, FC Twente, Sparta, Utrecht, AZ, Groningen, Roda JC. Sparta is wellicht de verassing, al is dat vanuit de historie een club met een grote trouwe achterban en sponsoren. Roda is ver weggevallen en die Mexicaan heeft dat proces versneld.
Het rechterrijtje is ook redelijk volgens verwachting:
10 NAC Breda
11 ADO Den Haag
12 Vitesse Arnhem
13 Willem II
14 NEC Nijmegen
15 sc Heerenveen
16 Go Ahead Eagles
17 MVV Maastricht
18 RKC Waalwijk
ADO (de Chinees) en Vitesse (de Rus en de Amerikaan) zijn de volgende die negatief opvallen. MVV is een potentieel grote club die al jaren in de KKD bivakkeert.
Het punt: NAC staat historisch gezien tussen clubs als de zusjes, nek en kowet. Heerenveen is een stuk verder, RKC zou minder moeten zijn. Om die wedmatigheid te doorbreken en structureel linkerrijtje te gaan zijn en blijven, zul je op alle fronten vooruitgang moeten boeken. En vooral de rust in de tent bewaren.
Voor dit seizoen zul je kleinere clubs als Fortuna (de Turk), Volendam, Heracles, PEC, Excelsior en Telstar er onder moeten houden. Dan worden we 12e. En dat zou fantastisch zijn.
Jeroen B
Hansje,
Heb van het weekend veel wedstrijden gekeken maar meer dan de helft is en was niet eredivisie waardig en niet alleen NAC.
eskape
Snel van Hooijdonk op de bank zetten.
Met hem gaan we de oorlog niet winnen.
harry b.d.
Jeroen – we hebben ontzettend veel geluk met deze eredivisie en clubjes als Excelsior, Telstar, Volendam, Heracles en Fortuna. Wellicht wordt dat onze redding, behalve als 3 van deze clubjes opeens de geest gaan krijgen.
Tgantieni, 1850 m alt, pittige klim. Lunch op terras met top uitzicht.
nacorakel
Jeroen B.
Is dat niet gewoon het niveau van de eredivisie? Fortuna, Volendam, Heracles, PEC, Excelsior en Telstar schat ik qua selectie niet hoger in dan ons. En Heerenveen, Kowet en ook Twente bekoren ook (nog) niet.
Jeroen B
Klopt maar dan moet je niet zeggen NAC niet eredivisie waardig!!!
Hansje, pittig ? Buitenblad 53×22 naar boven
@….
Ga je nog een keer met @Beultje fietsen Jeroen ?
harry b.d.
Jeroen – nee, binnenblad, stukken tot 14%.
harry b.d.
Jerommeke was er ooit bij in Eindhoven, in de lounge bij PSV.
Jeroen B
I know Hansje
@ nee heb niet zoveel tijd meer om te fietsen hè …andere drukke dingen